Krisdrag från Viaplay – räknar med besvikna kunder
2024 03 27
Krisbeskeden för Viaplay har avlöst varandra det senaste året.
Streamingjätten blöder ekonomiskt och har genomfört flera sparåtgärder.
Nu tvingas Viaplay till ännu ett krisdrag.
Streamingtjänsten kommer inte längre att visa samtliga matcher i den engelska toppligan i fotboll, Premier League.
Tio procent av matcherna kommer att säljas till konkurrenten Amazon Prime, rapporterar Aftonbladet.
– Vi har gjort en övergripande bedömning att det är rätt väg att gå för oss. Vi är alltid öppna för partnerskap som ger oss den bästa avkastningen på våra investeringar.
Det säger Christian Albeck, tillförordnad vd för Viaplay Group Sverige, till tidningen.
Fyra år
Avtalet mellan Viaplay och Amazon Prime gäller i fyra år. Det innefattar alla matcher som börjar klockan 13.30 på lördagar.
Abonnenter, som betalar 699 kronor i månaden för att följa Premier League, kommer därmed inte kunna ta del av samtliga matcher från sitt favoritlag på Viaplay.
Christian Albeck förstår att många är besvikna.
– Vi har full förståelse för det, men vårt övergripande starka sportutbud förändras inte i stort. Vi kommer som sagt fortsatt att visa 90 procent av alla livematcher exklusivt på Viaplay, säger han.
Kan höja igen
I slutet av 2023 höjde Viaplay priset på sitt största sportpaket – där Premier League ingår – från 549 kronor till 699 kronor i månaden.
Albeck vill inte kommentera om Viaplays sportpaket kommer bli ännu dyrare i framtiden.
Tufft år
Viaplay uppvisade röda siffror under 2023.
Slutresultatet efter skatt för hela fjolåret landade på minus 9,757 miljarder svenska kronor, enligt Viaplays senaste kvartalsrapport.
– Som jämförelse hade Viaplay en vinst på 323 miljoner 2022, konstaterar E24, Norges största affärstidning.
Under fjolårets tre sista månader backade streamingjätten med 2,881 miljarder svenska kronor.
Det har tidigare konstaterats att Viaplay även missat det uttalade målet på 6,6-6,7 miljoner abonnenter.
Foto: Viaplay Group
Text: Redaktionen