Bilägare varnas för oväntad faktura – kommit via Kivra

2024 03 28

Anmälningar väller in till Riksförbundet M Sverige.

Det framhåller konsumentorganisationen för bilister i ett uttalande på onsdagsmorgonen.

Anmälningarna handlar om en och samma sak: Flera fordonsägare har kontaktats med erbjudande om garantiåtagande.

I flera fall har ”erbjudandet” kommit i form av en faktura.

Enligt Riksförbundet M Sverige rör det sig om rent bluffmakeri.

Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti", men produkten saknar innehåll och ger inget garantiskydd till fordonsägare, uppger organisationen.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Många har betalat – dykt upp i Kivra

Ett antal fordonsägare har redan lurats av blufferbjudandet.

– Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt, framhåller Riksförbundet M och tillägger:

– ”Erbjudandet” kan komma oavsett bilens ålder. Oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av.

Vidare uppger organisationen att bluffakturorna dykt upp i den digitala brevlådan Kivra, vilket befaras ha stärkt intrycket av att det rör sig om riktiga fakturor.

”Stora inskränkningar”

Riksförbundet har tidigare uppmärksammat sina tiotusentals medlemmar om problemet, men vill med onsdagens varning nå ut till den breda allmänheten.

– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas, säger Olle Haglund.

Fakta: Riksförbundet M Sverige

- Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

- Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.

- M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Foto: Kathy resp Kivra

Text: Redaktionen


Ryssland under attack

2024 05 09

Flera personer har skadats i en attack mot Ryssland i natt.

Det handlar om ett flyganfall riktat mot den ryska regionen Belgorod som ligger på gränsen till Ukraina, rapporterar Reuters.

Enligt Belgorods guvernör Vyacheslav Gladkov har åtta personer skadats av ukrainska drönare som gått till attack. 

– Bland de skadade finns en 11-årig flicka som fördes till sjukhus, framhåller guvernören på Telegram.

Han uppger även att mängder av bostadshus och bilar skadats i samma flyganfall.

Dagen efter massiv rysk attack

På sociala medier sprids bilder och videoklipp på våldsamma bilbränder som rasar i Belgorod som en följd av drönarattacken.

Kraftig svart rök stiger mot himlen.

Klippen har ännu inte verifierats av oberoende medier utan har publicerats av privatpersoner.

Attacken mot Ryssland kommer samma dag som Ryssland firar Segerdagen, det vill säga minnet av dagen då Nazityskland föll i andra världskriget.

Det är också dagen efter Rysslands kraftigaste anfall mot Ukraina på flera veckor då bland annat huvudstaden Kyiv attackerades och energianläggningar i hela landet blev måltavlor.

– Massiv missilattack av nazisten Putin på dagen för minnet av segern över nazismen i andra världskriget, kommenterade Ukrainas president Volodymyr Zelensky igår.

Brinner i Krasnodar

Utöver skadorna i Belgorod uppger även krisadministrationen i den ryska regionen Krasnodar, som ligger öster om Krymhalvön, att drönarangrepp utlöst bränder och skadat flera oljetankar vid ett raffinaderi.

Sex drönare uppges ha förstörts, men skräprester föll ned på raffinaderiet nära byn Yurovka.

– Flera tankar skadades, hävdar den lokala myndigheten på Telegram enligt Reuters.

"Hjärtat av Ukraina"

I samband med Segerdagen har Ukraina förväntat sig att Ryssland planerar ett större försök att ta över staden Tjasiv Jar i Donetsk.

Om det lyckas kommer Ryssland att tränga sig in “i hjärtat av Ukraina” om ryssarna även erövrar fler delar av Donbas-regionen.

– Vi kommer inte att tillåta detta och vi kommer att göra allt som är möjligt – och omöjligt – för att stoppa fienden här i Donetsk-regionen och återställa gränserna till 1991 års gränser, säger Vadym Filashkin, guvernör i östra Donetsk, till Sky News.

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


Många Klarna-kunder kommer få pengar på kontot

2024 05 09

Betaltjänsten Klarna kommer att återbetala miljontals kronor till tusentals svenska kunder som lurats av bluffsajter.

Det uppger Klarnas produktchef David Fock.

– Det ser ut som att ungefär 5 000 kunder ska få återbetalningar. Det är kunder som haft klagomål under 2023 och fram till nu, där vi kört om klagomålen enligt våra nya uppdaterade rutiner. När de visar att vi borde gått på kundens ord så blir det en återbetalning, säger han till Di.

Enligt Fock rör det sig om återbetalningar av stora summor. 

– Det blir miljontals kronor. Vårt snittordervärde är knappt 1 000 kronor.

Lurade av bluffsajter

Stormen kring Klarna tog fart i januari. Då uppgav anställda hos företaget  att konsumenter betalar för varor som inte finns på grund av att bluffsajter anslutit sig till Klarna.

Fenomenet har lett till att Klarna anmälts hundratals gånger hos Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

I april gav sig Konsumentverket in i diskussionen. Myndigheten meddelade att man överväger rättsliga åtgärder mot Klarna och hänvisade till att bolaget inte iakttagit invändningsrätten.

“Invändningsrätten” handlar om att kunden i vissa situationer har rätt att kräva åtgärder för ett köp som inte levererats enligt förväntningarna.

”Frustrerande och smärtsamt”

Konsumentverket har även uppgett att man inlett en granskning av tio nätbutiker som använt Klarna som betalningsalternativ. I samma veva meddelade Klarna att man klippt banden med de utpekade sajterna.

– Detta är så frustrerande och smärtsamt och jag är så ledsen för vad dessa kunder fått vara med om. Vi jobbar för fullt för att komma åt problemen. Bluffsajterna har blivit enormt mer sofistikerade sista året, säkert med hjälp av AI. Och det ökar lavinartat.

– Vi kämpar med att hitta bättre åtgärder för att skydda kunderna. En del uppdateringar kommer i dagarna, skrev Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på X efter beskedet.

Presenterar åtgärdspaket

I dag, onsdag, uppger Klarna att nya åtgärder är på plats.

Bolagets går fram med en rad åtgärder som ska skydda svenska konsumenter mot oseriösa nätbutiker. Betalningsjätten kommer bland annat börja skilja på ”verifierade” och ”icke-verifierade” handlare, uppger Di.

– Vid kassan ska Klarna flagga upp när en partner är obeprövad och Klarna ska  även varna för nätbutiker med en ökande mängd klagomål, rapporterar tidningen.

Vidare lovar Klarna att bolaget ska bli bättre på att stänga av butiker som inte ger tillräckligt med information till konsumenter. Avslutningsvis lovar Klarna att man hädanefter ska ställa hårdare krav på information om ”företaget, produkterna, samt leverans- och returpolicy”.

Foto: Klarna Group

Text: Redaktionen