Bil har kört rakt in i Coopbutik

2024 03 27

En bil har kraschat in i en Coopbutik i Bredsand söder om Sundsvall.

Polisen bekräftar händelsen som ägde rum strax efter klockan 9 på tisdagsmorgonen.

Enligt initiala uppgifter har en bil åkt på en byggnad, uppgav polisen inledningsvis.

– Polis åker till platsen.

Radiokanalen P4 Västerbotten kunde strax därefter gå ut med att det rörde sig om en av Coops butiker.

"Det har gått fort"

Enligt räddningstjänsten som larmats till platsen tillsammans med polis är det ett hål i väggen där bilen har kört in.

Radion uppgav inledningsvis att det fanns risk för ras, vilket senare dementerades av räddningstjänsten.

– Det är en personbil som har kört in i väggen i matbutiken. Det har gått fort så det är ett hål där just nu, säger vakthavande befäl Anders Lögdahl från räddningstjänsten till Sundsvalls Tidning.

Ingen ambulans har tillkallats.

Körde därifrån

Det är på förmiddagen fortfarande många oklara omständigheter kring händelsen.

Bilen ska ha lämnat platsen, men om någon befann sig i den vid tillfället för kraschen var inledningsvis inte känt.

Det fanns dock vittnen som hade sett hur bilen framfördes på parkeringen, skrev lokaltidningen senare på tisdagen.

Folk som såg händelsen berättade också att föraren därefter lade i backen och lämnade platsen.

Chockad personal

Personal i Coopbutiken har chockats av händelsen men affären håller öppet som vanligt, skriver Sundsvalls Tidning.

– Jag stod här och jobbade – och så plötsligt hörde jag en smäll. En bil körde in i huset vårat så att hela bakre delen rasade här med alla grejer vid kassan, berättar Magnus Söder, en av de anställda i butiken.

Ärendet utreds som skadegörelse. Förhör har hållits men föraren är på fri fot.

Polis är klar på plats. Ingen förare har anträffats, informerade polisens pressavdelning strax före klockan 10.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen