Chokladen After Eight pekas ut – uppges ha lurat kunder

2024 03 25

En ny typ av vilseledande metoder har nått livsmedelsföretag i Europa.

De flesta har vid det här laget blivit bekanta med begreppet "krympflation” – enkelt uttryckt mindre produkter för samma pris.

Bland annat har Bregott hamnat i skottlinjen för just sådana anklagelser.

Men nu talar man istället om “cheapflation”, så kallad “snålflation”, som istället innebär att tillverkare i smyg byter ut råvaror i sina produkter mot billigare alternativ.

Det förekommer nu i allt större utsträckning i Europa, rapporterar Svenska Yle.

After Eight pekas ut

Ett av företagen som specifikt pekas ut är det multinationella företaget Nestlé och i synnerhet deras mintchoklad After Eight.

– Som med åren gjort palmoljan till en allt mer central ingrediens, framhåller tidningen.

Detta efter att chokladsorten fram till relativt nyligen florerat på listor över julgodis fritt från palmolja, bland annat hos  Aftonbladet och Expressen.

"Galen prisökning"

Palmolja är ett betydligt billigare alternativ bland de växtbaserade oljorna.

Det bedöms dock också vara ett betydligt sämre alternativ – både för hälsan och miljön.

Men trots att kvalitén sjunker på konfektyrerna fortsätter choklad ändå att rusa i pris.

Den galna prisökningen efter nyår på kakaobönor, med de högsta kakaopriserna på i alla fall 50 år, kommer få effekter på chokladpriserna framöver. Det finns risk att choklad blir lyxvaror, sade Ulf Mazur, grundare av oberoende Matpriskollen, tidigare i mars.

Upp till kunderna

Men Nestlé och After Eight är som sagt inte ensamma.

Senap och frysta fiskprodukter är två andra produktkategorier där “snålflation” börjat etableras.

Att ansvaret dessutom tycks ha hamnat på kunderna att kontrollera hur produkterna förändras är oroande, enligt Hannele Kaupphine Räisänen, docent i konsumentforskning.

Konsumenten har helt enkelt inte tid, möjlighet, och kanske inte heller kunnighet att vara på sin vakt och kontrollera hur produkterna förändras. Om vi pratar om produktutveckling så borde ju liksom syftet med produktutvecklingen vara den att produkterna blir bättre i kvalitet, inte tvärtom, säger hon till Yle.

Varnar för konsekvenser

Företag som ändrar innehåll eller storlek på sina produkter talar ofta om att det är ett svar på kundernas preferenser. 

Men att göra så i tysthet kan mycket väl få konsekvenser, menar Hannele Kaupphine Räisänen.

Om jag som kund blir medveten om att någon produkt förändrats eller krympt utan att företaget meddelat om det så känner jag mig lurad. Och för många konsumenter kan det vara den sista spiken i kistan. Då köper jag inte den här produkten mer. Men det kanske är en risk som företaget tar.

LÄS MER: Bregott går fram med kritiserat förslag

Foto: Imalipusram

Text: Redaktionen 


Nytt förbud – ska införas på alla pizzerior

2024 09 28

EU sätter ned foten med ett nytt förbud som bland annat påverkar Sveriges pizzerior.

Alla pizzakartonger måste förändras för att möta nya krav.

Det beslutet har nu formellt fattats av EU-kommissionen.

Förbudet gäller en grupp så kallade PFAS-ämnen, ett samlingsnamn för industriellt framställda kemikalier, som bland annat finns i vanliga pizzakartonger.

Ett av ämnena som stoppas kallas för PFHxA, som även hittas i exempelvis kläder och smink.

– Begränsningen kommer att förbjuda försäljning och användning av PFHxA i konsumenttextilier såsom regnjackor, livsmedelsförpackningar såsom pizzakartonger, konsumentblandningar såsom vattentätande sprayer, kosmetika såsom hudvårdsprodukter samt i vissa skumsläckare som för utbildning och testning, utan att kompromissa med säkerheten, bekräftar EU-kommissionen i ett pressmeddelande.

Giftigt för miljö och hälsa

Skälet till att ämnena förbjuds är på grund av risker för miljö och hälsa. Rester från PFHxA tar nämligen extremt lång tid att brytas ned.

Kemikalieinspektionen i Sverige, som är ett av länderna som drivit på förändringen, välkomnar beslutet.

– Det är ett positivt steg framåt även om vi hade velat gå ännu längre, men det är bra att det händer något, säger Bert-Ove Lund, docent, från myndigheten i en kommentar till Sveriges Radio.

"Vår tids mest problematiska"

Förbudet är följden av flera år av påtryckningar, både från politiken och föreningslivet.

I dag innehåller mängder av livsmedelsförpackningar PFAS, vilket är ett hot mot människors hälsa. Sverige borde driva på EU, och även införa ett nationellt förbud av PFAS kopplat till livsmedel, framhöll exempelvis Karin Lexén från Naturskyddsföreningen i DN 2019.

Regeringen meddelade förra året att man ställde sig bakom EU:s framtagna förslag om att stoppa användning av kemikalierna.

– PFAS är några av vår tids mest problematiska ämnen, och dessa giftiga ämnen sprids tyvärr till människor, djur och övrig natur. Därför tycker jag att det är väldigt positivt att vi nu tar ett steg närmare ett beslut om en EU-harmoniserad begränsning av PFAS, för att skydda människors hälsa och miljön, sade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i februari 2023.

Tillåts i industrin

Förbudet är dock inte helt omfattande.

Ämnena kommer att vara fortsatt tillåtet inom industrin, till exempel i elbilsbatterier, bränsleceller och halvledare.

Foto: J. Oladujoye

Text: Redaktionen


Swish går ut med varning till användare

2024 09 28

Swish varnar nu alla privatanvändare.

Det rör sig om en skarp uppmaning som betaltjänsten riktar till de privata användarna.

Bedrägerier är alltjämt ett mycket stort problem och nu har Swish fått anledning att informera användare om hur de arbetar.

Detta för att förebygga bedrägerier där personer litar på samtal och sms som tycks komma från Swish, men egentligen inte gör det.

Går ut med varning

Swish går ut med en varning och en skarp uppmaning via sin webbsida.

– Swish kontaktar aldrig privatanvändare via telefon, mejl eller sms. Om du har blivit kontaktad av någon som uppger sig vara från Swish ska du inte svara på smset/mejlet eller fortsätta samtalet. Kontakta sedan polisen, menas det.

Stort problem

Swish har tidigare skickat ut flera liknande varningar och det har även flera andra ledande svenska aktörer gjort.

Biltema och Länsförsäkringar är två som har behövt gå ut och varna kunder för bedragare på senare tid.

Polisen bedömer att bedrägerier fortsatt ökar i Sverige.

Annat bedrägeri

Samtidigt har polisen i bland annat Motala, Boxholm, och andra städer gått ut och varnat för att ungdomar lurar folk med hjälp av Swish.

– Vi har uppmärksammat och fått till oss flera fall av Swish-bedrägerier i vårt område. Det rör sig om fake Swish, det ser ut som man betalar men det går ingen transaktion mellan köpare och säljare, förklarar Polisen Motala på sociala medier.

– Det har varit ungdomar som har försökt sig på det här. I något fall har det lyckats och det är mycket likt förfarandet och utseendet vid en riktig Swish.

Informerar föräldrarna

Motalapolisen fortsätter.

– För er som bedriver någon form av försäljning där ni tar betalt med Swish var extra uppmärksamma. Använd gärna Swish företagsapp om ni har möjlighet, meddelar polisen på Instagram.

– Till er föräldrar vill jag att ni pratar med era barn om att det här är brottsligt och vad det kan få för konsekvenser för ungdomarna om de skulle få för sig att använda sig av fake Swish.

Foto: Swish

Text: Redaktionen