Polisen vädjar efter att flera hundar skadats i grymma attacker

2021 09 29

Polisen vädjar nu till allmänheten i jakten på de grymma gärningsmännen som skadat flera hundar i Malmö.

Totalt har inte mindre än 60 anmälningar kommit in till polisen i Malmö om bullar och andra livsmedel som fyllts med rakblad, glas och andra otäcka föremål som placerats på marken vid platser i Malmö där hundar lätt kan få i sig det.

Djurplågeri

Polisen rubricerar de så kallade bull-attackerna som troligt djurplågeri enligt Expressen.

– Vi har särskilt mycket anmälningar runt Amiralsgatan, dess tvärgator, parker, hundrastgårdar och andra platser som jag tror att den som gör det här inbillar sig att hundar ofta befinner sig vid, säger Malmöpolisens Nils Norling till Efterlyst i TV3.

Flera hundar skadade

Problemen har pågått sedan 2020 och så sent som i tisdags kom det in nya anmälningar till polisen och flera hundar har skadats men ännu så länge har ingen dött.

– De som gör det måste ta ansvar för detta. Det här är inte normalt, säger en av de drabbade hundägarna till Efterlyst rapporterar Expressen.

Det har gått så långt att folk lämnar nu Malmö när de ska gå rasta sina hundar.

Är livrädd

– Man går ju konstant och kollar ner i marken för att man är livrädd. Eftersom jag har många hundar när jag är ute och går har jag inte en chans egentligen. För mig är det då bättre att åka någon annanstans. Det är ju jättetråkigt, alla hundägare har inte den valmöjligheten, säger hon till tidningen.

Polisen vill ha vittnen

Polisen vädjar nu till allmänheten om hjälp.

– Det här engagerar Malmöborna och alla vi som älskar hundar. Vi har försökt att säkra spår. Vi behöver ett bra vittne och någon som omedelbart ringer 112 när de ser att det här inträffat, säger Malmöpolisen till TV3:s Efterlyst.

ANALYS

Detta är så otroligt sjukt. Det är ofattbart att någon kan ge sig på oskyldiga små djur på detta brutala sätt. Må polisen lyckas fånga in de skyldiga. Så snart man ser något misstänkt så bör man larma polisen. Tillsammans med allmänheten är förhoppningen stor om att upptäcka gärningsmännen.

Foto: A. Chafik


Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen