Norskt plan bombhotat ombord – även SAS påverkas

2024 03 22

Ett norskt flygplan har utsatts för ett bombhot, som nu även drabbar SAS.

Planet tillhör flygbolaget Norwegian.

Det var på väg från Köpenhamn till Sola i sydvästra Norge när bombhotet kom.

Bombhotet skedde ombord, uppger NRK.

– Vi kan bekräfta att det har varit ett bombhot ombord, säger Silje Glorvigen, pressansvarig hos Norwegian, enligt kanalen.

Tvingades vända

Händelsen ägde rum nu på torsdagskvällen.

Hotet ledde till att planet tvingades vända och flyga tillbaka till Köpenhamn.

– Flyget har nu landet tryggt på Köpenhamn flygplats, säger Silje Glorvigen.

Polisen bekräftar

Även den norska polisen bekräftar att det har varit ett hot riktat mot planet.

De hänvisar dock till dansk polis för ytterligare information i ärendet.

Planet lyfte enligt uppgift från Kastrup i Köpenhamn klockan 17.25.

Det skulle ha landat på Stavangers flygplats, Sola klockan 18.40.

Men i stället tvingades planet alltså att vända.

SAS-plan påverkas

Det finns i nuläget ingen ytterligare information om bombhotet, enligt Norwegian.

Man kan i nuläget inte säga hur det yttrades eller vad motivet var.

Det finns heller ingen information om huruvida händelsen påverkar Köpenhamns flygplats på något vis.

Händelsen har dock lett till att även ett SAS-plan på väg till Sola tvingats vända, uppger Expressen.

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Snart löning – storbank har jätteproblem

2024 09 22

Nordea har fortsatta problem.

Kunder hos Nordea har haft problem med att komma åt storbankens tjänster under den senaste tiden.

På lördagen har nya problem uppstått, och kunder upplever svårigheter.

Nordea arbetar med att försöka lösa problemet men det framgår inte vad som ligger bakom.

Det rapporterar Aftonbladet.

“Fullt fokus”

Dagarna innan löning är det alltjämt störningar som drabbar Nordea.

Nordeas presskommunikatör Hugo Laigar säger så här om situationen:

– Vi vet inte vad det beror på, men vi har fullt fokus på att lösa det, förklarar han för Aftonbladet.

Förklarade igår

Igår fredag gick Nordea ut med ett meddelande för att förklara den senaste tidens störningar för kunderna.

– I helgen genomförde Nordea planerade underhållsarbeten, vilket vi också hade informerat våra kunder om, framhåller Nordea via sin webbsida.

– Samtidigt har överbelastningsattackerna ökat i Norden den senaste tiden. Detta tillsammans har medfört att vissa digitala tjänster tidvis fungerat långsammare eller varit otillgängliga för våra kunder.

“Ber om ursäkt”

Nordea fortsätter.

– Vår högsta prioritering är att alltid kunna betjäna våra kunder. Vi gör allt vi kan för att stabilisera läget samt att få våra tjänster att fungera som de ska. Vi ber om ursäkt till alla kunder som drabbas av dessa tekniska problem.

Kan vara överbelastning

Nordea tar upp att det kan vara överbelastningsattacker som bidrar till problematiken.

En överbelastningsattack sker när angripare försöker överbelasta en webbplats eller en tjänst genom att skicka en mycket stor mängd internettrafik dit.

– En överbelastningsattack, eller en DDoS-attack, är en eller flera cyberattacker som hindrar användarna av ett nätverk eller system från att komma åt information, tjänster eller andra resurser som de behöver, förklarar Internetstiftelsen.

– Målet med attacken är att översvämma webbplatsen med så mycket data eller trafik att den inte längre kan hantera all trafik och därmed blir otillgänglig för andra, riktiga, användare.

Foto: Riksbanken resp J. Leupe

Text: Redaktionen


Liseberg vädjar till besökare – har skickat massmeddelande

2024 09 22

Liseberg går ut med en skarp uppmaning inför Halloween.

Den populära nöjesparken har tröttnat på personer som inte sköter sig i samband med Halloweenfirandet.

Det är främst barn och ungdomar som beter sig illa, och Liseberg vädjar nu till de unga besökarna och föräldrar för att försöka se en bättring framöver.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Har skickat massmeddelande

Nöjesparken har skickat ut ett massmeddelande till Göteborgs föräldrar via plattformen Vklass.

Meddelandet handlar om att föräldrarna måste prata med sina barn om hur man bör uppföra sig på Liseberg.

Detta efter återkommande problem med stökigheter vid Halloween, främst bland ungdomar i grupp.

“Utmanar och triggar”

Mårten Westlund, kommunikationschef på Liseberg, förklarar bakgrunden till massutskicket.

– Det är lätt att grupptrycket gör att man går lite för långt i den här miljön, säger han till GP.

– Det är att man tränger sig i köer, utmanar vår säkerhet och triggar igång personal.

Drog in årskort

Förra året så drog Liseberg in 50 personers årskort på bara en månad på grund av stökigheter i nöjesparken.

Folk som stör varandra, trängs i köer och beter sig illa på olika sätt ligger till grund för de återkallade årskorten.

– Vi har förändrat vårt upplägg och punktbevakar de ställen i parken där det är återkommande stök. Men vi försöker även att jobba preventivt med att se mönster i parken, för att stoppa händelser innan de händer, sade Westlund till SVT då.

Stort bråk

Så sent som i augusti utbröt ett stort bråk på kaninlandet på Liseberg.

Då var ett tiotal personer inblandade och polisen fick kopplas in i ärendet.

En ordningsvakt som ingrep blev sparkad, och två personer har sedermera blivit misstänkta för misshandel i samband med bråket, uppger Aftonbladet.

– Det var en lite rörig historia. Det är flera parter inblandade och det är alltid komplicerat. Nu är det också mycket folk på Liseberg, sade polisens presstalesperson August Brandt till tidningen då.

Halloween i Lisebergsparken har premiär den 4 oktober och pågår till och med 3 november.

Foto: S. Karlberg

Text: Redaktionen