Willys stoppar populär produkt – i hela Sverige

2024 03 22

Ett omfattande prisbråk utspelar sig i svensk dagligvaruhandel.

Nu stoppas ett populärt märke i flera stora butiker.

Produkter från kaffejätten Zoégas försvinner från  Willys, Hemköps och City Gross  butikshyllor.

Detta eftersom butikerna inte kommer överens om prissättningen med Nestlé som äger Zoégas, rapporterar Daglignytt.

Supportbolaget Dagab, som ansvarar för inköp till butikerna, bekräftar att man misslyckats med att nå en överenskommelse med Nestlé.

Bolaget anser att Zoégasägaren höjt priserna ”orimligt mycket” och därför försvinner produkterna från butikshyllorna.  

– När vi får aviseringar om prisjusteringar så är det viktigt att det är rimliga och väl underbyggda. När vi inte anser det så kan det hända att vi inte kommer överens, men det här är som sagt dialoger som vi har löpande, Marie Svaton, kommunikationschef på Dagab, till Dagligvarunytt.

”Orimliga”

City Gross uppger att det inte handlar om en bojkott.

– Nej vi bojkottar inte Zoégas. Vi har tagit bort delar av deras sortiment till följd av Nestlés prishöjningar som vi anser är orimliga.

Det säger livsmedelskedjans kommunikationschef  Rebecca Wiktor till sajten Food Supply.

Slår tillbaka

Nestlé har kommenterat händelsen via sin kommunikationschef Mikael Lindgren.

Han avfärdar kritiken. Lindgren uppger att prishöjningarna är en konsekvens av de ökade kostnaderna i livsmedelsbranschen.

– När det gäller priset på kaffe är det flera omvärldsfaktorer som påverkar, bland annat klimatförändringar och hög volatilitet på börsen gör att kvalitetskaffet är hotat, framhåller kommunikationschefen enligt Dagligvarunytt.

I en kommentar till Food Supply konstaterar Mikael Lindgren att Nestlés prishöjningar är nödvändiga.

– För att de småskaliga odlarna ska kunna överleva och även i framtiden leverera kaffe av högsta kvalitet med minsta möjliga klimat- och miljöpåverkan måste vi alla ta ansvar.  

Stor aktör

Zoegas är ett mycket populärt kaffemärke hos svenska folket. 

Företaget står för 20 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige, enligt en sammanställning från undersökningstjänsten Expertvalet. 

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


Jättesmäll för populär lågpriskedja – har 93 butiker i Sverige

2025 04 13

Lågprisjätten ÖoB går med storförlust.

Kedjan, som har 93 butiker i Sverige, redovisar en rörelseförlust på 115 miljoner norska kronor för det första kvartalet.

Enligt ägaren Europris beror nedgången på omfattande utförsäljning av tidigare sortiment som ska ersättas av nya produkter.

– De ekonomiska resultaten under första kvartalet fortsatte att påverkas av en utförsäljning som kannibaliserade på annan försäljning, framhåller den norska koncernen i ett uttalande enligt Market.

Vidare konstaterar Europris, som ägt ÖoB sedan maj 2024, att det kommer ta tid att vända den negativa utvecklingen.

– Som tidigare kommunicerats kommer det att ta tid att återställa ÖoB som en attraktiv shoppingdestination och vända den negativa utvecklingen i kundflöde.

Ledande lågpriskedja

ÖoB:s tidigare ägare Runsvengruppen öppnade sitt första varuhus i Linköping 1961.

Drygt 30 år senare köpte Runsvengruppen upp Överskottsbolaget, som senare blev ÖoB.

I maj 2024 förvärvade Europris hela ÖoB. Den norska lågpriskoncernen ägde sedan tidigare 20 procent av ÖoB, men är i dag ensam ägare.

Europris driver mer än 370 varuhus i Sverige och Norge och har en årlig omsättning på 14 miljarder kronor.

Stort intresse för lågpriskedjor 

ÖoB:s ras inträffar samtidigt som svenska konsumenters benägenhet att handla hos lågpriskedjor ökar.

På tjugo år har omsättningen i den svenska lågprishandeln nästan fyrdubblats – från cirka 30 miljarder kronor 2004 till 114 miljarder kronor i dag.

Det visar en granskning som tagits fram av HUI Research på uppdrag av fastighetsutvecklaren inom lågprishandel, Prisma Properties.

Undersökningen visar bland annat att:

- Antalet anställda i den svenska lågprishandeln nästan har tredubblats sedan 2004.

- Lågpriskedjornas planerade nyetableringar i Sverige de kommande åren kommer att resultera i tusentals arbetstillfällen. Ett exempel är Lidl som redan i dag har cirka 5 600 anställda i Sverige och planerar att öppna 90 nya butiker, vilket skulle innebära cirka 2 500 nya arbetstillfällen (beräknat utifrån genomsnittligt antal anställda i nuvarande butiker).

- Lågprishandelns expansion inte bara sker i storstadsregionerna, utan också i mindre kommuner.

Foto: iXimus

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tre månader av bråk – nu vill Trump ha hjälp av allierade

2025 04 13

Efter att ha startat flera konflikter med USA:s allierade vill Trump nu ha hjälp, enligt uppgifter.

Under Donald Trumps första tid som president har det stormat på den utrikespolitiska arenan.

Trump och hans administration har riktat hårda ord mot en lång rad allierade, alltifrån EU till Kanada.

Men nu kommer uppgifter om att Trump-administrationen behöver hjälp och vill ha tillbaka sina vänner.

”Tre månader av förolämpningar”

Trump hoppas nu på att få hjälp av USA:s allierade i tullkriget mot Kina, uppger CNN i en analys.

– Efter tre månader av förolämpningar, tullavgifter och till och med hot om att annektera några av sina bästa allierade, behöver Trump-administrationen plötsligt lite hjälp, skriver kanalens Stephen Collinson i analysen.

Den amerikanska presidenten har eskalerat ett handelskrig som han kanske inte vet hur han ska vinna, enligt kanalen.

Kinas ledare Xi Jinping visar inga tecken på att ge upp. Nyligen har Kina höjt tullarna mot USA till 125 procent, mot USA:s 145 procent, och än så länge har Trump inte fått det samtal han väntar på från Kina.

Och nu hoppas Trump alltså på att få hjälp av allierade, enligt kanalen. Men frågan är hur välvilligt inställda USA:s allierade är efter månader av bråk med Trump-administrationen.

”Telefonerna ringer”

Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt har kommenterat saken efter att ha fått frågan av en reporter.

– Du måste prata med våra allierade som når ut till oss. Telefonerna ringer hela tiden. De har gjort det mycket tydligt att de behöver USA, de behöver våra marknader, de behöver vår konsumentbas, säger Leavitt.

Men så sent som den här veckan har Trump riktat hårda ord mot bland annat EU, och frågan är alltså i vilken utsträckning USA:s allierade är beredda att ställa sig på USA:s sida.

Även länder som Kanada och Mexiko har varit måltavlor för Trumps tullar och verbala attacker. Kanalen påpekar också att Trump under sin första mandatperiod tog ut USA ur det så kallade Trans-Pacific Partnership, där 12 länder samarbetade utan Kina.

Många länder ser idag USA som en opålitlig partner, enligt kanalen, och frågan är därför om president Trump verkligen kan få det stöd han behöver i handelskriget mot Kina.

Foto: Gage Skidmore

Text: Redaktionen