Willys stoppar populär produkt – i hela Sverige
2024 03 22
Ett omfattande prisbråk utspelar sig i svensk dagligvaruhandel.
Nu stoppas ett populärt märke i flera stora butiker.
Produkter från kaffejätten Zoégas försvinner från Willys, Hemköps och City Gross butikshyllor.
Detta eftersom butikerna inte kommer överens om prissättningen med Nestlé som äger Zoégas, rapporterar Daglignytt.
Supportbolaget Dagab, som ansvarar för inköp till butikerna, bekräftar att man misslyckats med att nå en överenskommelse med Nestlé.
Bolaget anser att Zoégasägaren höjt priserna ”orimligt mycket” och därför försvinner produkterna från butikshyllorna.
– När vi får aviseringar om prisjusteringar så är det viktigt att det är rimliga och väl underbyggda. När vi inte anser det så kan det hända att vi inte kommer överens, men det här är som sagt dialoger som vi har löpande, Marie Svaton, kommunikationschef på Dagab, till Dagligvarunytt.
”Orimliga”
City Gross uppger att det inte handlar om en bojkott.
– Nej vi bojkottar inte Zoégas. Vi har tagit bort delar av deras sortiment till följd av Nestlés prishöjningar som vi anser är orimliga.
Det säger livsmedelskedjans kommunikationschef Rebecca Wiktor till sajten Food Supply.
Slår tillbaka
Nestlé har kommenterat händelsen via sin kommunikationschef Mikael Lindgren.
Han avfärdar kritiken. Lindgren uppger att prishöjningarna är en konsekvens av de ökade kostnaderna i livsmedelsbranschen.
– När det gäller priset på kaffe är det flera omvärldsfaktorer som påverkar, bland annat klimatförändringar och hög volatilitet på börsen gör att kvalitetskaffet är hotat, framhåller kommunikationschefen enligt Dagligvarunytt.
I en kommentar till Food Supply konstaterar Mikael Lindgren att Nestlés prishöjningar är nödvändiga.
– För att de småskaliga odlarna ska kunna överleva och även i framtiden leverera kaffe av högsta kvalitet med minsta möjliga klimat- och miljöpåverkan måste vi alla ta ansvar.
Stor aktör
Zoegas är ett mycket populärt kaffemärke hos svenska folket.
Företaget står för 20 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige, enligt en sammanställning från undersökningstjänsten Expertvalet.
Foto: Axfood
Text: Redaktionen