Swish går ut med ny tjänst – börjar gälla på onsdagen

2024 03 21

Swish har på onsdagen gett besked om att man lanserar en ny tjänst.

Betaltjänsten kommer från och med i dag möjliggöra självskanning direkt i Swish-appen.

Beskedet kommer efter att Swish har pilottestat idén, och kommit fram till att det är någonting som bör implementeras officiellt.

Det framhåller Swish i ett pressmeddelande.

“Direkt i appen”

Beskedet innebär att det blir ännu enklare att swisha i butiken.

– Swish lanserar nu en ny tjänst som gör det möjligt för kunder att enkelt självskanna sina varor direkt i Swish-appen, meddelar Swish.

– Tjänsten har pilottestats under en period, men nu blir det alltså möjligt för butikshandlare att ansluta sig till tjänsten och börja erbjuda den till sina kunder.

QR-kod vid entrén

8,4 miljoner konsumenter kommer nu ha möjlighet att självskanna varor och betala sina köp direkt i Swish-appen.

– Kunden skannar en QR-kod vid entrén till butiken för att checka in, och kan därefter börja skanna streckkoderna på sina varor, för att sist betala för köpet med Swish. Kvittot får kunden sedan direkt i appen, fortsätter Swish.

“Snabbt och smidigt”

Vd Urban Höglund ser positivt på det nya initiativet.

– Vi ser att konsumenter uppskattar att slippa köa och att snabbt och smidigt kunna genomföra sina köp på egen hand i sin mobil, säger han.

Är en styrka

Höglund framhåller även att en av fördelarna med beskedet är att man slipper ladda ner en helt ny app.

– Samtidigt vill inte alla konsumenter behöva ladda ner en ny app och registrera sig som kund så fort man ska köpa något i en butik, och här tror vi att Swish har en enorm styrka, säger han.

– Det är en app som de flesta redan har nerladdad och känner sig bekant med, så tröskeln för att komma igång och självskanna är därför väldigt låg.

Swish uppmanar de som är intresserade av att ansluta sig till tjänsten att ta kontakt.

– Den första återförsäljaren är klar med sin integration och fler kommer adderas löpande. Är man intresserad av att ansluta sig till tjänsten kan man ta kontakt med Swish.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Larm om populärt sötningsmedel – helt ny bieffekt

2025 05 31

Ett av Sveriges vanligaste sötningsmedel påverkar hur hjärnan reglerar hunger och kroppsvikt.

Det visar ny forskning som publicerat i den ansedda vetenskapliga tidskriften Nature Metabolism.

Sötningsmedlet som pekas ut i studien är sukralos som används i många olika livsmedel – exempelvis läsk, desserter, godis, glass, sylt, såser, cider och kosttillskott. 

Upptäckt helt ny bieffekt

Sukralos är kalorifritt och används för att ge söt smak utan att tillföra energi. 

Nu har forskare upptäckt att det vanliga sötningsmedlet har en oönskad bieffekt.  

Sukralos ökar aktiviteten i hypothalamus – ett område i hjärnan som är centralt för aptitreglering, rapporterar Psykiatrispecialisterna som tagit del av studien.

– Detta tyder på att även om sucralosa inte innehåller kalorier, kan det utlösa neurala svar kopplade till ökad hunger och förändra hjärnans kommunikation med områden som är involverade i motivation och sensorisk bearbetning, framhåller företaget i ett uttalande.

Med andra ord kan sukralos leda till ökad hunger, trots att sötningsmedlet påstås ha motsatt effekt.

– Dessa resultat föreslår att sucralosa kan öka hjärnans känslighet för matrelaterade signaler och göra oss mer mottagliga för att söka mat. Effekterna varierade beroende på kroppsvikt och kön, med kvinnor som visade starkare hjärnrespons än män, skriver Psykiatrispecialisterna.

FAKTA: Sukralos

- Sukralos är ett sötningsmedel som är mycket sött och används för att ge söt smak utan att tillföra energi. Det är baserat på sockerarten sackaros och är cirka 600 gånger sötare än vanligt socker. Sukralos tas delvis upp i kroppen och utsöndras snabbt utan att brytas ner.

- Sukralos används i många olika livsmedel till exempel läsk, desserter, konfektyr, glass, sylt, såser, cider och kosttillskott. Det är stabilt och tål uppvärmning. Därför är sukralos lämpligt för användning i matlagning och bakning.

Källa: Livsmedelsverket

Foto: StockSnap resp Hiking333

Text: Redaktionen


Klassisk dryck gör comeback i Sverige

2025 05 31

En ny undersökning indikerar att ett stort trendbrott är på väg att inträffa i Sverige.

En klassisk dryck är nära att göra comeback.

Det handlar om mjölken, som de senaste åren har försvunnit från många svenskars vardag. Mjölkkonsumtionen har sjunkit med hela 36 procent under de senaste 30 åren, enligt statistik från Jordbruksverket och Statistiska centralbyrån.

Men nu är den klassiska drycken på väg tillbaka.

Det visar en färsk undersökning från Norrmejerier. Enligt undersökningen har svenskarnas attityd till mjölken förändrats ordentligt, vilket indikerar att drycken återigen kan bli en självklarhet i varje kylskåp.

Undersökningen visar att 74 procent av svenskarna känner till mjölkens höga proteininnehåll, och 63 procent ser den som ett bra alternativ till återhämtningsdrycker med tillsatser.

– Det nyväckta intresset för mjölk handlar om mer än hälsa – det handlar också om ett intresse för det äkta och lokala. När fler väljer svensk mjölk, stärker det inte bara kroppen utan också den svenska mjölkproduktionen och Sveriges livsmedelsberedskap, säger Maria Skogelid, kategorichef för mejeri på Norrmejerier.

Kopplas till hälsosam livsstil

Enligt Norrmejerier har mjölkkonsumtionen redan ökat i Sverige – framför allt bland hälsointresserade konsumenter. Många svenskar väljer att dricka mjölk efter träningspasset, berättar Maria Skogelid.

Nu förutspå mejerichefen att mjölken kan bli framtidens energidryck.

– Att unga uppger att de föredrar naturliga alternativ till proteinshakes visar att mjölken har framtiden för sig. Vi tror att den har potential att bli nästa stora hälsodryck.

Växtbaserade alternativ tappar mark

I USA har konsumtionen av mjölk ökat, samtidigt som växtbaserade alternativ tappar marknadsandelar, rapporterar Dagligvarunytt.

Enligt en studie från det statliga forskningsinstitutet RISE har växtbaserade alternativ både fördelar och nackdelar.

RISE undersökning visar att:

- Växtbaserade mejerialternativ hade högre fiberhalt och lägre proteinhalt än mejeriprodukter. 

- Smaksatta mjölk-/yoghurtalternativ hade högre energi- och sockerinnehåll än naturella produkter. 

- Berikade mejerialternativ hade liknande eller högre innehåll av mikronäringsämnen, jämfört med mejeriprodukter. 

- Ekologiska jämfört med konventionella mejerialternativ hade lägre innehåll av mikronäringsämnen, förutom D-vitamin. 

Foto: Pexels

Text: Redaktionen