Mobiloperatör uppmanar: Vidta åtgärd för miljontals telefoner

2024 03 20

En mobiloperatör går nu ut med en uppmaning till svenska folket som berör miljontals mobiltelefoner runt om i Sverige.

I tider av inflation är det många svenskar som söker efter möjligheter till extra tillskott i plånboken.

Många kan tänka sig att göra sig av med ägodelar för att få ett extra klirr i kassan.

Men det finns en möjlig källa till ekonomisk vinning som förvånansvärt få tänker på:

Avlagda mobiltelefoner.

Miljoner oanvända mobiler

En ny undersökning visar att just gamla mobiltelefoner toppar listan över saker som svenskar kan tänka sig att göra sig av med för att få ett extra tillskott i plånboken.

Men trots det uppger endast fem av 100 svenskar att de har bytt in sina gamla mobiler under det senaste året, enligt undersökningen som gjorts av Verian Group på uppdrag av Halebop.

– Vi vet att det ligger miljoner oanvända mobiltelefoner hemma hos svenskarna. De flesta hushåll har flera hundralappar att spara på att byta in sina gamla telefoner, menar Emma Craig, Head of Halebop.

Erbjuder ersättning

Många bolag erbjuder ekonomisk ersättning eller rabatter till folk som är villiga att lämna in sin gamla mobiltelefon.

Men trots det är det alltså relativt få svenskar som väljer att lämna in sin gamla telefon.

Istället har de den liggande hemma till ingen nytta.

Emma Craig understryker att det är en bra lösning för alla parter om man väljer att lämna in sin telefon.

– Det är en klockren win-win-situation både för den egna plånboken och klimatet som fler behöver känna till.

Behöver påminna konsumenterna

Den ovan nämnda undersökningen visar dock att många svenskar är positiva till att göra sig av med sin gamla mobil.

– Att svenskarna ändå säger sig vilja göra den prioriteringen är lovande. Här behöver vi i branschen jobba ännu mer med att påminna konsumenterna om att det är både busenkelt och faktiskt finns pengar att spara på att dumpa luren, konstaterar Emma Craig.

Foto: Daniel Romero

Text: Redaktionen


Skatteverket går ut med varning – berör tusentals

2024 04 27

Skatteverket varnar nu för ett vanligt misstag.

Den 2 maj är sista dagen för att lämna in sin deklaration.

Skatteverket går nu ut och varnar för ett misstag som kan skapa stora problem för tusentals svenskar.

Varningar riktar sig till föräldrar vars också behöver deklarera.

Barn under 18 år kan hamna hos Kronofogden om föräldrarna missar att kontrollera att deras deklaration är inskickad, rapporterar SR.

Vanlig miss

Eftersom deklarationen skickas till barnet så finns det en risk att man som förälder missar det. Och det kan alltså leda till att barnet hamnar hos Kronofogden.

– Allting går ju fortfarande på barnet, och det är ju det som är så jobbigt. För det är ju barnet som får den här skulden, för det är ju de som är försenade, säger Martin Pernheim, skatteinformatör på Skatteverket, till radiokanalen.

Skatteverket uppmanar därför föräldrar att ta ansvar.

Om man vet med sig att ens minderåriga barn kan behöva deklarera så bör man följa upp det och se till att deklarationen skickas in.

Vet inte vad som gäller

Enligt Skatteverket handlar det om ungefär 140 000 barn som behöver deklarera, uppger radiokanalen.

Det kan bland annat handla om barn som har ett ISK-konto, eller som har jobbat och tjänat över 22 208 kronor.

Det är inte ovanligt att barnet eller ungdomen får hem deklarationen men inte förstår vad de förväntas göra.

Detta kan leda till att deklarationen inte skickas in.

– Då är det många barn som kanske tycker att ”ja men, vad ska jag göra? Allting stämmer”. Och de kanske inte har talat om för sina föräldrar att de har fått en deklaration, och så skickas inte deklarationen in, säger Martin Pernheim.

Samma regler för alla

Det är med andra ord viktigt att man som förälder håller koll på om barnet behöver deklarera, och att deklarationen i så fall skickas in på rätt sätt.

 

– Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad, uppger Skatteverket på sin hemsida.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 27

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen