Krisbesked för H&M

2024 03 15

Storföretagen H&M och Postnord fick idag ta emot ett riktigt dystert besked när de hamnade i botten i en viktig mätning.

H&M och Postnord är två storbolag som spelar en viktig roll i det svenska samhället.

Men det är långt ifrån alla svenskar som har en positiv syn på dessa varumärken.

Detsamma gäller för SBB, SJ och Swedbank.

Alla dessa bolag har anledning att fundera över sitt anseende hos svenska folket, visar en ny mätning.

Svenska bolag med lågt anseende

Undersökningen handlar om vilka bolag som svenskarna anser har bäst respektive sämst anseende, rapporterar DI.

Det är analysföretaget Reputation & Trust Analytics som har genomfört undersökningen.

Och bland de bolag som har sämst anseende hittar vi alltså kända varumärken som H&M, Postnord, SBB, SJ och Swedbank.

Sämst anseende har klädjätten Shein.

Postnord ligger tvåa bland bolag med lägst anseende, medan SBB ligger fyra, SJ sjua och H&M nia.

Fått hård kritik

Att ett så känt svenskt varumärke som H&M bedöms ha dåligt anseende kan ha flera orsaker.

H&M har bland annat fått kritik av folk som anser att företaget är en för dålig arbetsgivare.

Under 2023 anklagades företaget dessutom för att fuska med återvinningen – kläder som skulle återvinnas hamnade i stället på sopberg i Afrika, avslöjade Aftonbladet.

– Det har varit tufft att läsa, men jag tycker också att det ger en tydlig bild av de stora utmaningar som branschen står inför, sade H&M:s chef för resursanvändning, Cecilia Strömblad Brännsten, till tidningen efter granskningen.

De har högst anseende

Det finns dock andra svenska varumärken som har desto större anseende hos svenska folket.

Det bolag som har högst anseende, enligt bedömningen hos de tillfrågade i undersökningen, är Ikea.

Därefter följer ABB, Volvo, Scania, Systembolaget och Länsförsäkringar.

Alla dessa bolag bedöms alltså ha ett högt anseende, enligt undersökningen från Reputation & Trust Analytics.

Foto: Sei

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland har riktat vapen mot danska fartyg

2025 10 03

Dansk underrättelsetjänst håller pressträff till följd av hotbilden mot landet.

Det råder hög risk för sabotage mot den danska militären.

Beskedet kommer från den danska försvarsmaktens underrättelsetjänst, FE, på fredagsförmiddagen.

Enligt Thomas Ahrenkiel, chef för FE, har det funnits flera fall då ryska krigsfartyg seglat på kollisionskurs med danska krigsfartyg i danskt vatten, rapporterar TV2.

Dessutom har ryska krigsfartyg vid flera tillfällen riktat vapen mot danska fartyg och helikoptrar, även det i danskt vatten, lyder beskedet på fredagen.

– Vi har registrerat att ryska krigsfartyg seglar genom de danska sunden med sonar- och drönarutrustning, säger Ahrenkiel.

"Otänkbart före kriget"

FE-chefen stämmer in i statsminister Mette Frederiksens uttalande om att Ryssland för ett hybridkrig mot Natolandet.

– Det är vår bedömning att Ryssland för närvarande för ett hybridkrig mot Danmark och väst. Det här innebär att Ryssland använder militära medel för att bland annat sätta press på oss, säger Ahrenkiel enligt TV2.

– Ryssland använder metoder som skulle vara otänkbara före kriget, tillägger han.

Just nu ligger dessutom det ryska krigsskeppet Aleksandr Shabalin utanför danskt vatten söder om Langeland. Det är inne på sitt nionde dygn i området.

– Ryssland använder militär makt för att försöka skrämma oss att upprätthålla våra sjöfartsregler. Och nu när ett ryskt landstigningsfartyg ligger för ankar söder om Langeland kan det bero på att de är villiga att ingripa om vi försöker hindra deras fartyg i skuggflottan från att segla fritt, säger Thomas Ahrenkiel.

LÄS MER: Finland varnar Vladimir Putin

Vill "flytta gränsen" för artikel 5

Enligt FE-chefen “sätter bara fantasin” gränser för hur Ryssland kan utforma nästa hot. Till exempels kulle det ske genom fortsatta drönarflygningar, men också cyberangrepp.

Enligt Ahrenkiel försöker Ryssland flytta gränsen för vad som skulle utlösa Natos artikel fem, det vill säga att ett angrepp mot ett Natoland är ett angrepp på hela alliansen och skulle kräva alla medlemmars försvarsinsats.

– Ryssland är inte intresserat av att starta ett faktiskt krig mot oss. Men när man rör sig in i hybridhotfältet suddar man gradvis ut gränsen mellan vad som är en attack och vad som inte är en attack, säger Ahrenkiel.

Danmarks försvarsminister Troels Lund Poulsen understryker att det i nuläget inte finns något direkt militärt hot mot Danmark.

LÄS OCKSÅ: "De är rejält oroliga i Moskva"

Foto:

Text: Redaktionen


3okt2025

Ett av Sveriges populäraste livsmedel rasar i försäljning

2025 10 03

Försäljningen av en svenskfavorit i matbutiken minskar kraftigt.

Varje år säljs omkring 40 000 ton köttfärs i matbutiker runt om i Sverige.

Men det senaste året har försäljningen av det populära livsmedlet minskat dramatiskt, visar en undersökning från Yougov.

– Det här är ett tydligt exempel på hur konsumenterna anpassar sina matinköp när priserna stiger kraftigt inom vissa produktkategorier. Medan priset på nötfärs ökat med en femtedel har kycklingfärs faktiskt blivit något billigare, säger företages affärsområdeschef Charlotte Alring, rapporterar Dagligvarunytt.

Stort tapp

Den totala försäljningsvolymen på köttfärs har gått ner 31 procent under året som gått.

När det kommer till nötfärs är tappet hela 42 procent.

Kycklingfärsen ökar däremot i popularitet, med en uppgång på 14 procent.

– Konsumenterna är smarta och hittar alternativ som är mer ekonomiskt fördelaktiga, säger Charlotte Alring.

LÄS MER: Forskare uppmanar: ta ut pengar nu – så mycket behövs

Svensk köttkonsumtion

Jordbruksverket beräknar svenskarnas köttkonsumtion varje år.

– Totalkonsumtionen av kött har minskat från den svenska rekordnivån, det vi brukar kalla ”peak meat”, på 88,3 kilo per capita 2016 till 80,5 kilo per capita 2024, uppger myndigheten i ett uttalande.

Priset på kött påverkar konsumtionen, men det finns också andra faktorer som spelar in.

– Priser och ekonomi påverkar konsumtionen av kött, men den styrs också av andra faktorer som samhällsdebatter, värderingar och trender, uppger Jordbruksverket.

– Genom att bli mer medvetna om hur vi konsumerar kött kan vi påverka miljön och klimatet, men också landsbygdens utveckling, vår hälsa, djurens välfärd, landets försörjnings­förmåga och global utveckling.

Även andra alternativ

Försäljningen av färs som är gjord på baljväxter istället för kött påverkas också när priset förändras.

– Vi ser en tydlig beteendeförändring hos konsumenterna där man köper mindre malet kött av de flesta sorter men även baljväxter, säger Charlotte Alring, rapporterar Dagligvarunytt.

– Att snittköpet minskar samtidigt som inköpstillfällena blir färre på köttfärs visar att många hushåll aktivt arbetar med att hålla nere sina matkostnader.

LÄS OCKSÅ: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många

Foto: Coop

Text: Redaktionen