Krisbesked för H&M
2024 03 15
Storföretagen H&M och Postnord fick idag ta emot ett riktigt dystert besked när de hamnade i botten i en viktig mätning.
H&M och Postnord är två storbolag som spelar en viktig roll i det svenska samhället.
Men det är långt ifrån alla svenskar som har en positiv syn på dessa varumärken.
Detsamma gäller för SBB, SJ och Swedbank.
Alla dessa bolag har anledning att fundera över sitt anseende hos svenska folket, visar en ny mätning.
Svenska bolag med lågt anseende
Undersökningen handlar om vilka bolag som svenskarna anser har bäst respektive sämst anseende, rapporterar DI.
Det är analysföretaget Reputation & Trust Analytics som har genomfört undersökningen.
Och bland de bolag som har sämst anseende hittar vi alltså kända varumärken som H&M, Postnord, SBB, SJ och Swedbank.
Sämst anseende har klädjätten Shein.
Postnord ligger tvåa bland bolag med lägst anseende, medan SBB ligger fyra, SJ sjua och H&M nia.
Fått hård kritik
Att ett så känt svenskt varumärke som H&M bedöms ha dåligt anseende kan ha flera orsaker.
H&M har bland annat fått kritik av folk som anser att företaget är en för dålig arbetsgivare.
Under 2023 anklagades företaget dessutom för att fuska med återvinningen – kläder som skulle återvinnas hamnade i stället på sopberg i Afrika, avslöjade Aftonbladet.
– Det har varit tufft att läsa, men jag tycker också att det ger en tydlig bild av de stora utmaningar som branschen står inför, sade H&M:s chef för resursanvändning, Cecilia Strömblad Brännsten, till tidningen efter granskningen.
De har högst anseende
Det finns dock andra svenska varumärken som har desto större anseende hos svenska folket.
Det bolag som har högst anseende, enligt bedömningen hos de tillfrågade i undersökningen, är Ikea.
Därefter följer ABB, Volvo, Scania, Systembolaget och Länsförsäkringar.
Alla dessa bolag bedöms alltså ha ett högt anseende, enligt undersökningen från Reputation & Trust Analytics.
Foto: Sei
Text: Redaktionen