Här är Sveriges ”sämsta” företag
2024 03 14
Svenska folket har fått chansen att tycka till om företag i landet.
För femte året i rad har Reputation and Trust Analytics undersökt vilka företag som svenskarna anser har högs respektive lägst anseende.
Ikea toppar listan, även om möbeljätten minskat i anseende jämfört med förra undersökningen.
Det största tappet står dock el-biltillverkaren Tesla för.
– När första mätningen i Sverige gjordes 2019 hade Tesla ett gott anseende och förra året låg de på plats sex på topplistan. Deras rating har rasat rejält i spåren av avtalskonflikten och minskat förtroende för Musk, och de ligger nu i stället på listan över företag med lägst anseende, säger Ingrid Landahl, grundare av Comma, experter på krishantering och företagskommunikation.
Sämst av alla
I den absoluta botten av listan hittas två företag: svenska Postnord och det kinesiska modeföretaget Shein.
Postnord landar på näst sista plats, medan kinesiska Shein tar bottenplaceringen och därmed rankas som det företag med allra lägst anseende.
Dåliga nyheter för modebolaget, enligt Helene Foxberg på Reputation & Trust Analytics.
– Ett lågt anseende påverkar faktorer som försäljning, möjligheten att rekrytera och att locka investerare. Det blir helt enkelt svårare och dyrare att driva verksamhet.
– Vi kan också se att anseendet blir allt viktigare för företagens långsiktiga framgång, säger hon.
Nya på listan
Bland de tio lägst rankade företagen hittas även tre nykomlingar: byggbolaget SBB, oljeföretaget Lundin Energy och klädjätten H&M.
– SBB har efter ett finansiellt stålbad och många turer i media kvalat in på den föga smickrande listan, Lundin Energy har röstats in igen, trots ny inriktning på förnybar energi och namnbyte till Orrön Energy AB, något som visar att den informationen inte nått allmänheten. Även H&M har dykt upp på listan även om de inte ligger sämst till, framhåller Reputation and Trust Analytics i ett uttalande.
Tydlig trend
En majoritet av företagen tappade i anseende i undersökningen. Trenden kan troligtvis kopplas till det allmänna världsläget, uppger Reputation and Trust Analytics.
– Dels handlar det om en mörkare syn på allt, dels om att det krävs mer av företagen för att vi ska lita på dem. Det är femte året i rad som mätningen genomförs och trenden är tydlig, skriver organisationen.
Så går undersökningen till
- Undersökningen bygger på vilka företag svenska folket spontant kommer att tänka på när de får frågan om vilka som har högt och lågt anseende.
- Därefter får respondenterna svara på frågor huruvida de kan tänka sig att söka jobb hos, investera i eller köpa företagets produkter och tjänster.
- På så sätt kan sambandet mätas mellan anseende, intressenters beteenden och företagets långsiktiga konkurrenskraft.
Källa: Reputation and Trust Analytics
Här är toppen och botten
Högst och lägst rankade företag:
Foto: A. Research
Text: Redaktionen