Stor framgång för Willys – kalldusch för Coop
2024 03 13
Ny statistik har kommit som visar hur svenskarna handlade under 2023.
Det är branschorganisationen DLF som har tagit fram siffror på hur svenska folket har handlat i de olika livsmedelsbutikerna under det gångna året.
Här framgår bland annat att Willys tycks vara på frammarsch, samtidigt som ett bakslag för Coop lyfts fram.
Det rapporterar branschtidningen Fri Köpenskap.
Framgång för Willys
Snittköpen hos Willys har ökat med 23 kronor.
Samtidigt visar statistiken en tydlig ökning vad gäller antalet besökare hos Willys.
Om man bortser från de olika titlarna som exempelvis Icas olika varianter, Ica Nära, Ica Supermarket, Ica Maxi och Ica Kvantum, så toppar Willys vad gäller hushållens besök med 77 procent.
Det är en ökning jämfört med 72 procent året innan.
Räknar man däremot ihop alla olika titlar så är det Ica som flest handlat hos.
Bakslag för Coop
Samtidigt tycks det vara utmanande tider för Coop.
Snittköpen hos Stora Coop ökade bara med 7 kronor, och för “Coop övriga" där bland annat Coop.se återfinns minskade snittköpen med 164 kronor.
Coop Supermarket har det även tufft vad gäller hushållens besök, som minskade med 4 procent mellan 2022 och 2023.
Vann pris
Betydligt bättre går det för Willys och kedjans e-handel, någonting som förtydligades i samband med att de vann priset för årets e-handlare år 2023.
– Fantastiskt bra! Det var på tiden, framhöll Willys e-handelschef Shabnam Heidaripour när hon tog emot priset på Dagligvarugalan.
Därför vann Willys
Motiveringen till Willys vinst handlar om att man fokuserat på hämta-erbjudandet och en tydlig affärsidé.
– Vår e-handel är en långsiktig satsning, fortsätter hon. Vi jobbar kontinuerligt och konsekvent med den. Vi gör det som uppskattas av kunderna och det visar sig i siffrorna också, fortsatte Heidaripour.
Under de senaste åren har kraftig kritik riktats mot de svenska livsmedelsjättarna med anledning av de höga priserna.
Enligt en undersökning från Matpriskollen tycks priserna ha fått ny fart igen.
– Det ser ut att komma mera. Prisökningarna slår igenom i lite olika hastighet hos kedjorna och de kan ha olika strategier vad gäller priser och sortiment, säger Ulf Mazur vid Matpriskollen.
Foto: Willys Axfood
Text: Redaktionen