Läkare varnar för populära drycker – “Mycket värre än skräpmat”

2024 03 09

Oron växer över energidryckernas förekomst i samhället.

På senare år har ett stort antal koffeinberikade energidrycker kommit fram på marknaden.

Allt från Nocco och Celsius till Monster och Prime konsumeras i allt högre grad samtidigt som läkare ser på utvecklingen med stor oro.

Barnläkaren Kajsa Kaiser jämför energidryckerna med skräpmat, och understryker att energidryckerna är mycket värre.

Det rapporterar Aftonbladet.

“Mycket värre än skräpmat”

Kaiser är mycket oroad över utvecklingen och att allt fler unga tycks bli intresserade av energidryckerna, som ofta marknadsförs som hälsosamma.

Tvärtom framhåller hon att det handlar om farliga drycker.

– Om man jämför energidrycker med skräpmat är energidrycker mycket värre, säger hon till tidningen.

Läkemedelsprodukter

Vidare förklarar Kaiser att många av substanserna som finns i energidryckerna närmast jämförs med läkemedel.

– De är rena läkemedelsprodukter, med koffein och taurin. Ämnen som vi normalt inte tillför oss, säger hon.

“Beror på mängden”

Livsmedelsverket framhåller att man bör vara varsam angående hur mycket energidrycker man konsumerar.

– Olika människor reagerar olika på koffein. Om man får i sig för mycket koffein kan man drabbas av sömnproblem, huvudvärk, ångest och oro, yrsel och hjärtklappning. Riktigt stora mängder koffein kan ge illamående, kräkningar och diarré, förklarar myndigheten.

Barn är känsligare

Vidare meddelar myndigheten att barn och unga är känsligare än vuxna.

– Barn och tonåringar väger oftast mindre än vuxna och de kan därför få obehagliga symptom av mindre mängder koffein, fortsätter Livsmedelsverket.

– Livsmedelsverket rekommenderar att barn under 5 år varken dricker kaffe eller energidrycker.

Många unga har under de senaste åren konsumerat energidrycker på daglig basis, och märken som Celsius, Nocco och Monster har blivit en dagligen förekommande konsumtionsvara för såväl vuxna som ungdomar.

Foto: Mae Mu resp A. Mirhashemian

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Akut förbud för 4,3 miljoner ryssar – kalabalik i rysk region

2025 10 27

Ett omedelbart köpstopp införs i en rysk region med över fyra miljoner invånare.

Det handlar om Sverdlovskregionen i västra centrala Ryssland.

Regionens omkring 4,3 miljoner invånare förbjuds från att köpa 95-oktanig bensin, rapporterar oberoende Moscow Times.

Köpstopp har införts på samtliga bensinmackar i regionen.

– Vi har någon form av problem med bränsleförsörjningen i vår stad. Jag besökte tre bensinstationer i morse – de har slut på 95-oktanig och G-Drivebensin, säger en invånare i staden Jekaterinburg till tidningen.

En annan stadsbo uppger att bilister förgäves kör runt i cirklar och letar efter bensin. En tredje vittnar om att ambulanser står still på grund av bensinbristen.

Oljeproduktionen stagnerar

Bensinstoppet i Sverdlovsk införs samtidigt som Ukraina fortsätter att attackera ryska oljeraffinaderier.

Sedan början av augusti har ukrainska styrkor regelbundet angripit oljeanläggningar i Ryssland.

Luftattackerna har varit framgångsrika.

Den ryska oljeproduktionen har minskat kraftigt. De senaste veckorna har flera ryska regioner infört ransonering och fryst bränslepriserna.

Samtidigt har Moskva tvingats minska sin egen export av bensin och diesel för att klara av krisen.

LÄS MER: Putins nya taktik i kriget

Larmet: ”På gränsen till kollaps”

BBC:s Rysslandskorrespondent Steve Rosenberg har tidigare rapporterat att ryska medier skriver om att landet ”står på gränsen till en fullständig bränslekris”.  Detta efter att ukrainska drönarattacker slagit ut en stor del av oljeproduktionen.

– Ryssland står på gränsen till en fullskalig bränslekris, och förare rapporterar om kilometerlånga köer vid bensinstationer i de östra delarna av landet. Många väntar i timmar på att tanka – ofta förgäves, uppgav Rosenberg i sitt nyhetsbrev i slutet av augusti.

LÄS OCKSÅ: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Foto: V. Milevskij

Text: Redaktionen