Instagrams användare pekas ut – succébesked

2024 03 08

Instagram är just nu världens mest nedladdade app och användarna tros anse att appen är "mognare" än Tiktok.

Instagram har sedan lanseringen år 2010 blivit en av världens absolut mest populära sociala medier.

Under de senaste åren har dock konkurrensen blivit tuff då Tiktok introducerats på marknaden, vilket lett till diverse bakslag för Instagram.

Nu är appen den mest nedladdade i hela världen.

Det rapporterar The Guardian.

Viktig del

En viktig aspekt i att Instagrams popularitet har fått fart igen bedöms vara Instagram Reels, den videobaserade funktionen.

År 2023 laddades appen ner 767 miljoner gånger globalt, en ökning med 20 procent jämfört med föregående år.

Samtidigt laddades Tiktok ner 733 miljoner gånger, en ökning med fyra procent.

“Det fungerar för Instagram”

Statistiken kommer från Sensor Tower, som har arbetat med att sammanställa datan.

Farhad Divecha, ägare av marknadsföringsbyrån Accuracast, menar att det som talar för Instagram dels är att man reagerat snabbt mot Tiktok-hotet, och dels den bredare målgruppen.

Han lyfter fram att användarna tycks anse att Instagram är en mognare app än konkurrenten.

– En sak som jag tror är till Instagrams fördel är att den tilltalar en bredare publik, och har inte den "det är endast för barnen"-konnotationen som vissa människor associerar med TikTok, säger han.

Hade globalt problem

Facebook och Instagram, som båda ägs av jättebolaget Meta, hade stora problem tidigare i veckan då tekniska problem ställde till det för hundratusentals användare.

Många användare tog till andra sociala medie-appar, däribland X, för att uttrycka sin frustration.

Vita huset observerade situationen, men kunde inte bedöma att det skulle ha någonting att göra med en eventuell cyberattack, rapporterar Reuters.

Liknande belopp

När problemen var som störst inkom en halv miljon anmälningar gällande Facebooks problem och nästan hundra tusen för Instagrams.

– Tidigare idag ledde ett tekniskt problem till att människor hade svårt att komma åt vissa av våra tjänster. Vi löste problemet för alla som påverkades, framhöll Metas talesperson Andy Stone via X.

Både Instagram och Facebook har sedan dess fungerat utan problem.

Foto: A. Shatov

Text: Redaktionen


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 24

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

Koppling till Putins brutala regim

Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Den ryska regimen ligger bakom att flera hundratusen personer dödats, torterats, våldtagits eller skadats svårt.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen