Tung smäll för Arlanda – SAS sätter ned foten

2024 03 08

Flygplatsoperatören Swedavia har utryckt en stor oro över att allt fler kunder väljer att nobba Arlanda och i stället tar flyget från danska Kastrup. 

En stor del av problematiken handlar om att flygbolaget SAS, som tidigare delvis ägdes av svenska staten, har blivit utlandsägt. Förändringen har förvärrat Arlandas konkurrenssituation ytterligare. SAS har flyttat flera flyglinjer från Arlanda till Kastrup.

Och nu kommer nästa smäll för Sveriges största flygplats.

På torsdagen går SAS vd Anko van der Werff ut med ett tydligt besked om flygbolagets inställning till Arlanda.

Vd:n konstaterar att Kastrup kommer att vara högsta prio. Svenska resenärer måste vara beredda på att flygplatsen i Köpenhamn kommer att prioriteras, menar Anko van der Werff.

– Det är en fråga om geografi. När du bor i norra Europa är det naturligt att folk flyger söderut och var hittar du mest efterfrågan? Det är definitivt Köpenhamn, man kommer vara nummer ett när det gäller långdistansflygningar, säger vd:n enligt SvD.

Vill se förändringar

Anko van der Werff beskriver Sverige som en besvärlig marknad för flygindustrin.

Enligt vd:n är den svenska marknaden inte tillräckligt attraktiv för flygbolag.

– När jag tittar på Sverige som en flygbolagschef så finns det mycket att göra annorlunda sett till infrastrukturen. För mig är det ingen överraskning att SAS är i rekonstruktion, att BRA har genomgått två rekonstruktioner på tre år och att Ryanair lämnar inrikesmarknaden, säger han till Di.

Anko van der Werff  kritiserar den nuvarande ordningen med två flygplatser i Stockholm och pekar ut flygskatten som förödande för flygindustrin.

– Jag uppmanar alla parter om att titta på en lösning. SAS vill vara en del av det och vi vill växa här igen, säger SAS-chefen till Di om den omtvistade skatten.

Förlust under första kvartalet

Under det första kvartalet, från november till januari, gick SAS med förlust.

Sammanlagt uppgick förlusten till närmare 1 miljard kronor. Det var dock en förbättring jämfört med samma period för ett år sedan. Då backade SAS med 1,5 miljarder kronor.

Foto: D. Dudov resp SAS

Text: Redaktionen


LARMET: Hundratusentals bilar kan förbjudas i Sverige

2025 06 26

Från och med den 1 juli träder nya EU-regler i kraft som syftar till att begränsa utsläppen av partiklar från bilar.

Nya standarder införs för bensin- och dieselbilar. Tuffare partikelgränser kommer att införas för både nyregistrerade och begagnade fordon.   

Nu höjs röster för att Sverige ska gå ännu längre.

Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) vill att de högst tillåtna gränsvärdena för partikelutsläpp ska höjas kraftigt. FBB pekar på att nästan alla svenska dieselbilar godkänns vid avgasmätning, trots att upp till 9 procent underkänns i länder som Tyskland, Belgien och Nederländerna. 

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander, ordförande för FBB.

Varnar: Hundratusentals bilar kan få körförbud

FBB kräver att Transportstyrelsen omedelbart inför partikelräkning vid besiktning.

Nu svarar Transportstyrelsen.

Petra Wermström, myndighetens direktör för väg och järnväg, varnar för att över 100 000 dieselbilar kan få körförbud om kravet höjs till samma nivå som i exempelvis Tyskland.

– En kvalificerad bedömning är att samma krav i Sverige skulle innebära att hundratusentals dieselbilar skulle underkännas med stora underhållskostnader som följd, skriver Wermström i DN.

– Vissa av bilarna skulle svårligen dessutom kunna åtgärdas genom reparationer annat än att byta hela motorn. Något som ofta innebär en kostnad större än värdet på hela bilen, fortsätter hon.

FAKTA: Sveriges nationella klimatmål

Etappmålen:

- Utsläppen år 2020 bör vara 40 procent lägre än utsläppen år 1990.

- Utsläppen år 2030 bör vara 63 procent lägre än utsläppen år 1990.

- Utsläppen år 2040 bör vara 75 procent lägre än utsläppen år 1990.

Långsiktiga målet:

- Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp. Målet innebär att utsläppen av växthusgaser från svenskt territorium ska vara minst 85 procent lägre senast år 2045 än utsläppen år 1990. 

Foto: J. Dylag

Text: Redaktionen


Oväntat land välkomnar ryska turister – skrytbygge invigs i juli

2025 06 26

Efter den fullskaliga invasionen av Ukraina har ryska turister fått det svårare.

Västerländska länder har stängt luftrummen för ryska flygplan, vilket lett till färre flygrutter och dyrare biljettpriser för ryska resenärer.

Snart kommer dock ryska turister att erbjudas ett helt nytt semesteralternativ.

Världens mest slutna land Nordkorea, som inte är känt för sin turistnäring, sträcker ut handen till ryska resenärer.

Diktaturen har öppnat en exklusiv badort som ska locka ryska turister, rapporterar Moscow Times med hänvisning till sydkoreanska myndigheter.

– Semesteranläggningen Wonsan Kalma, som ligger på landets östkust, planeras att öppna för turister i juli, skriver tidningen.

20 000 personer

Komplexet sträcker sig över en fyra kilometer lång kuststräcka. Inom området finns hotell, restauranger, köpcentrum och en vattenpark. 

Det kommer även att erbjudas ”exklusiva VIP-boenden” till turister som vill leva extra lyxigt.

– Turistzonen är utrustad med hotell och andra boenden med plats för cirka 20 000 personer, vilket gör det möjligt för inhemska och internationella besökare att välja det boende som passar deras önskemål bäst, uppger den sydkoreanska nyhetsbyrån KNCA.

Främst ryska turister

Semesterorten väntas främst fyllas av ryska turister, rapporterar Moscow Times.

Tidningen hänvisar till att den ryske ambassadören Alexander Matsegora deltog i öppningsceremonin som hedersgäst.

– Att den ryske ambassadören bjöds in och uppmärksammades i statliga medier tycks vara ett medvetet drag riktat mot ryska turister.

Semesterorten öppnas också i ett skede där relationen mellan Nordkorea och Ryssland har stärkts.

Nyligen återupptogs den gränsöverskridande tågtrafiken mellan länderna. En direkt flyglinje mellan Moskva och Pyongyang har också upprättats.

LÄS MER: USA säger nej – Putin kan andas ut

Foto: Analogicus

Text: Redaktionen