Svenska konsumenter varnas – ”stora förändringar” väntar

2024 03 05

Matpriserna fortsätter att stiga i Sverige. 

I januari steg matpriserna för första gången på länge och statistiken för februari visar att trenden fortsätter.

Årets andra månad uppvisade den snabbaste ökningstakten av livsmedelspriser sedan mars 2023, enligt en sammanställning från den oberoende sajten Matpriskollen.

– Det är den historiskt snabbaste ökningen jag sett och då har jag ändå jobbat i branschen sedan 1980-talet. Höga matpriser slår hårt mot barnfamiljer och de som har små marginaler i ekonomin, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Sedan mars 2023 har ökningstakten avstannat betydligt och legat i takt med Riksbankens målsättning om en månatlig ökning på max 0,2 procent.

– Tyvärr har den trenden nu brutits och ökningstakten i februari blev, likt januari, den snabbaste sedan dess, säger Ulf Mazur och hänvisar till att priserna på matvaror i genomsnitt ökade med 0,6 procent i februari.

Varnar svenska folket

Carl Eckerdal är chefsekonom på bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen.

Han varnar för att matpriserna kan öka ännu mer den kommande tiden.

Chefsekonomen hänvisar till ett osäkert omvärldsläge och uppmanar svenska konsumenter att stålsätta sig inför ”stora prisförändringar”.

– Vi vet att osäkerheten tilltar kring hur torka, skyfall och annat drabbar olika delar av världen och det gör att vi måste nog ställa in oss på att möta väldigt stora prisförändringar både upp och ner, säger han till SR Ekot.

Förutspår: Flera varor kommer påverkas  

Enligt Matpriskollens kartläggning ökade priset på olivolja mest av allt i februari. Varan noterade en genomsnittlig prisökning på upp till fem procent. 

Den stora uppgången kan påverka flera andra varor, enligt Livsmedelsföretagens Carl Eckerdal.

Han framhåller att efterfrågan på billigare alternativ till olivolja, som till exempel rapsolja och solrosolja, kommer att öka. Det kommer i sin tur leda till en prisuppgång för även de varorna. 

– Om det är en gröda som sticker i väg så brukar det resultera i att en hel produktkategori i slutändan får ett pristryck som sticker i väg, säger chefsekonomen till radion.

Foto: Snabbgross

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen