Problem för Swedbankkunder – kan inte betala
2024 03 04
Kunder hos Swedbank och Sparbankerna upplever för närvarande problem med betalningar och överföringar.
Problemen gäller bland annat transaktioner via betalningsappen Swish.
Swish bekräftar uppgifterna på sin hemsida.
– Just nu förekommer en driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna som kan påverka Swish-betalningar till och från denna bank, framhåller betalningsjätten i ett uttalande.
Vidare upgper Swish att Swedbank och Sparbankerna arbetar för fullt med att lösa problemet.
– Vi uppdaterar vår hemsida när status ändrats.
– För frågor om betalningar, var vänlig kontakta din bank, står det i uttalandet.
Swedbank kommenterar
Swedbank har kommenterat betalningsproblemen.
– Vi har tekniska störningar som gör att det kan vara svårt för vissa kunder att göra vissa betalningar, föra över pengar och swisha.
Det säger bankens presskommunikatör Charlotte Nilsson till Expressen.
Vidare medger hon att det inte finns någon prognos för när problemen kan vara lösta.
42 168 393 894 kronor
Fakta Swish:
- 8,4 miljoner privata användare
- 93 % av användarna skickar eller tar emot en betalning varje månad
- 42 168 393 894 kronor swishades i november
- 84 011 437 Swishbetalningar genomfördes i November
- 325 000 företag tar betalt med Swish
- Arbetet med att utveckla Swish startade 2012 som ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker.
- Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB. Idag har flera banker anslutit sig till Swish. Varje bank ansvarar själva för att utforma erbjudanden, villkor och eventuella avgifter för tjänsten till sina kunder.
Foto: Swedbank
Text: Redaktionen