Kunder dumpar populär vara – “gått över gränsen”
2024 03 04
Det tycks inte finnas någon ände på prishöjningarna på livsmedel i Sverige.
Det konstaterar den oberoende sajten Matpriskollen på måndagsmorgonen.
Beskedet är en direkt fortsättning på den prisuppgång som noterades även förra månaden.
– Tyvärr ser vi nu ett tryck uppåt igen, sade Ulf Mazur, grundare av just Matpriskollen, vid tillfället.
Då var prisökningarna ett trendbrott efter en inbromsning av prisutvecklingen sedan mars 2023.
En trend som nu alltså verkar hålla i sig.
Kunderna tröttnar: "Över gränsen"
På listan över de varor som ökar mest i pris finns en produkt som återkommit i sammanhanget flera gånger – olivoljan.
Kombinationen av torka i Spanien och en svag valuta har gjort att livsmedlet fullständigt skenat i pris.
Den senaste ökningen ligger på fem procent, men på årsbasis handlar det om en fyrtioprocentig ökning av priset, enligt Ulf Mazur.
Och nu verkar kunderna ha fått nog – många väljer helt enkelt att dumpa olivoljan från inköpslistan.
– Det är inte ovanligt, tror jag. Den har kanske kommit över en gräns nu så att det blir för dyrt, säger Ulf Mazur till SVT:s Morgonstudion.
Byter ut mot rapsolja
Enligt Matpriskollen är olivolja det som ökat mest av allting.
Istället framstår rapsolja som ett mer attraktivt alternativ för många konsumenter.
– Svensk rapsolja är ner sex procent på ett år istället, säger Ulf Mazur.
Det är dock ganska stora skillnader på priserna på olivolja beroende på märke – och beroende på butik.
Exempelvis ligger literpriset för storsäljaren Classico från Zeta på 181 kronor på Coop, enligt priserna angivna på kedjans hemsida.
Motsvarande prislapp hos Ica och Willys parkerar på 197 respektive 166 kronor för en liter av samma produkt och märke.
En långdragen historia
Att olivoljan ökar drastiskt i pris är som sagt ingen ny företeelse, vilket sannolikt är en stor faktor som bidragit till att många kunder helt enkelt tröttnat – eller tvingas att avstå.
– Ökningen inom Olja och vinäger drivs helt av olivoljan som fortsatt ökade med 9,6 procent i snitt, eller cirka tio kronor per förpackning, men där många artiklar ökade ända upp till 35 procent, sade Ulf Mazur för en månad sedan om ökningarna i januari månad.
LÄS MER: Jättebesked från Lidl – gäller en månad
Foto: ICA-gruppen, Jessica Gow
Text: Redaktionen