Beskedet: Kraftig rabatt på elbilar

2024 03 02

Elbilsmarknaden har hamnat i en brant uppförsbacke.

Efter flera år av kraftigt växande elektrifiering har takten bromsat in – rejält.

– Den långsiktiga trenden med en iskall privatmarknad för elbilar håller i sig, beklagade Sofia Linder, chefsekonom på branschorganisationen Mobility Sweden, alldeles nyligen.

Mattias Bergman, vd på samma organisation, bekräftar nu att branschen har tvärnitat.

– Vi ser att elbilsandelen faller från 39 till 35 procent på en fallande totalmarknad. Det är privatköpare och små företag som slutat köpa allra mest, säger han till DN.

Kraftigt rabatterade priser

Motgången får nu följder.

Kampanjer är på väg att utlysas med kraftigt rabatterade priser på elbilar, skriver tidningen.

Det gäller bland annat den mindre elbilen Cupra Born från VW-koncernen som går för 121 000 kronor mindre än listpriset på 479 000 kronor.

Rabatterna gäller även dyrare exemplar som BMW i4 med ett listpris på 699 900 kronor – som går ut för 659 900 hos flera bilhandlare.

Stormakt ökar sitt inflytande

En annan följd av den avstannade utvecklingen är att Kina tar större plats på den europeiska marknaden – med billiga modeller.

Kampanjer finns redan i Sverige på nya och mindre kinesiska elbilar, till exempel MG 4 och Ora 300.

Privatleasingkostnaden på den senare har droppat från 5 425 kronor till 3 995 kronor i månaden.

– Genom att EU:s biltillverkare knappt saluför billigare mindre elbilar är det en dörr öppen under 2024 som de kinesiska tillverkarna kan nyttja, säger Anna Krajinska, bilanalytiker på tankesmedjan Transport & Environment, till DN.

Köp- och säljsajt bekräftar trenden

En liknande trend syns även på andrahandsmarknaden för elbilar.

I januari sjönk priset på begagnade elbilar med 4,3 procent jämfört med december, enligt köp- och säljsajten Blockets siffror. 

Enligt Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket, är många "rädda för att behålla sina elbilar för länge". 

–  Man känner en viss oro för andrahandsvärdet. Till exempel oroar man sig för att Tesla kan komma med ytterligare prissänkningar som skulle kunna dra ner andrahandsvärdet, men man oroar sig också för saker som till exempel minskad batterikapacitet.

– Sammantaget gör detta att vi sett ett enormt inflöde av elbilar på Blocket och förra året ökade antalet elbilar hos oss med 94 procent. 

Foto: P. Madubuike

Text: Redaktionen


JUST NU: Kraftigt prisras – hit ska du åka på semester

2025 08 19

Mitten av augusti markerar slutet på sommarsemestern för många svenskar.

Skolorna öppnar och många återvänder till arbetet.

Men för den som fortfarande är ledig är det ett av årets bästa tillfällen att packa resväskan. Flera utlandsresor har rasat i pris under vecka 34.

Enligt resebolaget Ticket har priserna på många resor halverats.

– Just nu ser vi en tydlig prisnedgång till flera populära resmål. Nu när skolorna öppnar igen är det ett perfekt tillfälle för de som har möjlighet att resa utanför skolloven att unna sig en resa och få extra mycket semester för pengarna, säger Tiyoneh Jah, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Tipset: Hit ska du åka

I synnerhet är det extra billigt att åka till Grekland och Turkiet i slutet av augusti, enligt Tickets statistik.

Prislappen för en chartersemester, med både flyg och hotell, till populära resmål som Rhodos, Side och Alanya landar på cirka 3 000 kronor.

– Men priserna till andra soliga resmål runt Medelhavet och till spännande europeiska storstäder sjunker också dramatiskt – perfekt för den som vill ta en spontan sensommarresa eller boka in en höstresa att se fram emot, framhåller resebyrån.

LISTA: Hit reser flest just nu

Populäraste resmålen under sensommaren:

  1. Malaga, Spanien (1)
  2. Mallorca, Spanien (2)
  3. Alicante, Spanien (4)
  4. Barcelona, Spanien (9)
  5. Kreta, Grekland (6)
  6. Rhodos, Grekland (5)
  7. London, Storbritannien (7)
  8. Rom, Italien (8)
  9. Larnaca, Cypern (3)
  10. Split, Kroatien (10)

Källa: Ticket (Siffra inom parentes anger placering motsvarande period förra året)

LÄS MER: Amerikanska snabbmatsjätten expanderar i Sverige 

Foto: Dpung

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 08 19

Under veckan kommer fler poliser att synas på och längst vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell trafikvecka mellan 18 och 24 augusti.

Under den särskilda insatsveckan kommer polisen fokusera på hastighetskontroller i tätbebyggda områden. Den ökade närvaron sammanfaller med att många barn i låg- och mellanstadieålder börjar skolan efter sommarlovet.

– Vi kommer att lägga extra fokus på hastighetskontroller i områden där det är många människor i rörelse, till exempel bostadsområden, stadskärnor och utanför skolor och förskolor, säger polisens trafikstrateg Ulrika Edström.

– Nu när sommarlovet är slut för många barn borde det vara en angelägenhet för alla att de ska kunna röra sig tryggt till och från skolan.

Avgörande betydelse

Hastighetsöverträdelser i samband med kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Fordonets hastighet har många gånger en avgörande betydelse för utgången av en olycka – även i områden där hastighetsbegränsningarna är relativt låga. 

– Vid en kollision med en oskyddad trafikant kan så lite som 10 km/h vara skillnad mellan liv och död, säger Ursula Edström.

Vi en hastighet på 30 km/h hinner en förare reagera i tid och kan sänka farten eller stanna bilen om det skulle behövas. Men redan vid 50 km/h är stoppsträckan mer än fördubblad. 

– Att som fotgängare eller cyklist bli påkörd av ett fordon som framförs i 50 km/h kan jämföras med att falla från tredje våningen.

Därför berättar polisen i förväg

Varje år genomför polisen flera nationella trafikveckor med olika fokusområden.

Enligt Polismyndigheten är insatsveckor i trafiken ett effektivt sätt att få trafikanter att sänka hastigheten, vilket också är anledningen till att polisen berättar om insatserna i förväg.

– Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat, har Ursula Edström tidigare förklarat.

– Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt.

Foto: Polisen 

Text: Redaktionen