Nya uppgifter om dödsolyckan – 71 rapporterade händelser

2024 02 29

På onsdagskvällen omkom tre personer efter att ha blivit påkörda av ett godståg vid en järnvägsövergång i Örebro.

Två av de avlidna har identifierats – en man i 25-årsåldern och en kvinna i 20-årsåldern. Den tredje personen har i nuläget inte identifierats.

– De klev av ett passagerartåg en stund innan. Sen är det ett annat tåg som kört på dem, säger Trafikverkets presskommunikatör Felicia Davidsson enligt Aftonbladet.

Olyckan inträffade vid Örebro södra station. Stationens järnvägsövergång har tidigare uppmärksammats.

Det visar en kartläggning från Trafikverket som SVT Nyheter tagit del av.

Lokförare har länge rapporterat om att övergången inte är säker.

Sedan 2017 finns det 71 rapporterade händelser från platsen, inklusive en dödsolycka som inträffade för sju år sedan. Efter dödsolyckan byggdes en gångbro över rälsen vid stationen. Den gamla övergången finns dock kvar, även om stängsel med varningsskyltar har monterats upp.

I juli 2023 kunde det gått lika illa som under onsdagskvällen. Flera personer fastnade mellan grindarna vid övergången när ett tåg var på väg. Personerna lyckades undkomma faran genom att klättra över grindarna, enligt Trafikverkets rapport.

”Får se vad utredningen visar”

Trafikverkets presschef Bengt Olsson kommenterar onsdagskvällens dödsolycka.  

– Att överhuvudtaget passera över ett spår är farligt. Nu får vi se vad utredningen visar och varför det befann sig folk på spåret, säger han till SVT.

I utredningen kommer Trafikverket att studera om det finns brister i infrastrukturen på olycksplatsen.

Syftet med utredningen är att klargöra vad som orsakat olyckan och vem som bär ansvaret.

I nuläget har Trafikverket sparsamt med information.

– Det enda vi vet är att folk har befunnit sig på spår, där de inte ska vara, säger Bengt Olsson till Aftonbladet.

Foto: J. Plenio

Text: Redaktionen


Amerikansk forskare förskräckt: ”Kina vill döda oss”

2025 06 06

I veckan åtalades två kinesiska forskare som anklagas för att ha smugglat in ett “misstänkt bioterrorismvapen” i USA.

Det rörde sig om den giftiga svampen Fusarium graminearum som kan orsaka kräkningar, leverskador och reproduktionsskador hos människor, enligt FBI.

Patogenen kan också förstöra vete, korn, majs och ris genom att föra vidare den förrädiska sjukdomen axfusarios.

De två kineserna, 34-åriga Zunyoung Liu och 33-åriga Yunqing Jian, hävdar att de hade tänkt forska på svampen vid University of Michigan, trots att tillstånd saknades.    

Forskare fullständigt rasande   

Nu går Michael Sobolik, seniorforskare vid Hudson Institute med fokus på relationerna mellan USA och Kina, i taket i samband med att åtalets inletts.   

Han rasar fullständigt mot den kinesiska diktaturen.

– Jag blev inte alls förvånad, vilket är en sorglig kommentar, men den syftar på det kinesiska kommunistpartiet som vill döda amerikaner, säger Michael Sobolik till Fox News.

– Titta på vad de har gjort med att smuggla in fentanylprekursorer i vårt land för att döda amerikaner, titta på effekterna av att de inte lyckats stoppa spridningen av covid-19, säger Sobolik och syftar på Vita husets oro om att fentanyl väller in i USA på grund av Kina.

– Döda amerikaner. Att de vill rikta in sig på amerikaner här i USA med patogener och biologiska vapen. Detta är det kinesiska kommunistpartiet. Det är vad de gör. De är i ett kallt krig med USA. De vill bli den mäktigaste nationen i världen och de vill göra världen säker för deras tyranni och osäker för frihet. Och de kommer för att jaga oss på hemmaplan.

"Nationell säkerhetsrisk"

Jerome Gorgon Jr, åklagare i fallet, har beskrivit det misstänkta brottet och svampen som en “nationell säkerhetsrisk”. Han framhåller Jians medlemskap i det kinesiska kommunistpartiet inför rätten.

– Dessa två utlänningar har åtalats för att ha smugglat en svamp som har beskrivits som ett "potentiellt bioterrorismvapen” in i USA:s hjärta, där de tydligen hade för avsikt att använda ett laboratorium vid University of Michigan för att främja sin plan, säger åklagaren enligt The Guardian.

Universitet: "Fördömer starkt"

Jian och Liu uppger att de båda tidigare arbetat med svampen i Kina. De åtalas för konspiration, smuggling, att ha lämnat falska uppgifter och visumbedrägeri.

Upptäckten gjordes i juli 2024. 34-åringen skickades då hem till Kina efter att ha nekats inträde i landet medan 33-åringen blev kvar och greps av polisen.

Enligt University of Michigan har man ingen finansiering från den kinesiska regeringen gällande forskning som bedrivits av de åtalade personerna.

Vi fördömer starkt alla handlingar som syftar till att orsaka skada, hota nationell säkerhet eller undergräva universitetets viktiga samhällsuppdrag, framhåller universitetet enligt CBS.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Helt ny funktion i bilar – Volvo först i världen

2025 06 05

Volvo introducerar nu en helt ny funktion i bilarna.

På torsdagen har Volvo gett ett unikt besked.

Biljätten introducerar “världens första multiadaptiva säkerhetsbälte i kommande Volvo EX60”.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Helt ny funktion

Det nya säkerhetsbältet debuterar i den kommande helt elektriska Volvo EX60 2026.

Det är utformat för att “bättre skydda människor genom att anpassa sig till trafikvariationer och personen som bär det, tack vare realtidsdata från bilens avancerade sensorer”.

Använder data

Volvo meddelar att det nya multiadaptiva säkerhetsbältet kan använda data som matas in från inre och yttre sensorer för att anpassa skyddet och anpassa inställningen baserat på situationen och individens profiler.

Det handlar då exempelvis om längd, vikt, kroppsform och sittposition.

– Till exempel kommer en större passagerare i en allvarlig krock att få en högre bältesbelastningsinställning för att minska risken för huvudskador, meddelar Volvo.

– Medan en mindre passagerare vid en mildare krock kommer att få en lägre bältesbelastningsinställning för att minska risken för revbensfrakturer.

Så fungerar det

Det hela uppnås genom att “avsevärt öka” antalet så kallade lastbegränsande profilvariationer, som hanterar den kraft som appliceras på de åkande i händelse av en olycka. 

Och tack vare programuppdateringar ”over-the-air” blir det enligt Volvo bättre med tiden.

– På mindre än ett ögonblick analyserar bilens system de unika egenskaperna hos en krock – som riktning, hastighet och passagerarposition – och delar den informationen med säkerhetsbältet.

“Stor uppgradering”

Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum, kommenterar saken.

– Det här är en stor uppgradering av det moderna trepunktsbältet, en uppfinning från Volvo som introducerades 1959 och som beräknas ha räddat över en miljon liv, säger hon.

– Det är ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv.

Foto: Remy Lovesy

Text: Redaktionen