Haveri på ICA – i hela landet

2024 02 29

Sveriges Ica-butiker har drabbats av omfattande problem på torsdagen.

Någon form av haveri har slagit mot butikskedjan under morgontimmarna.

Problemet tycks vara av kraftig storlek och får konsekvensen att inga kunder kan betala med kort i kassan.

Det bekräftar ICA Banken på sin Facebooksida.

– Just nu är det problem att betala med alla bankers kort i ICA-butiker, skriver kedjan.

Samtliga av kedjans butiker i hela landet har samma besvär.

"Hopplöst!"

Problemet sträcker sig utanför ICA-butikerna.

Även Apoteket Hjärtat, som ingår i samma koncern, är drabbat.

Någon prognos om när det kan gå att betala med kort igen finns inte i nuläget.

– Arbete pågår med att försöka lösa detta, tillägger ICA Banken.

Det plötsliga haveriet har skapat stor frustration bland kedjans kunder.

– Tack för infon. Då undviker jag att handla på Ica idag med, kommenterar en person i bolagets inlägg.

– Igen? Hopplöst! skriver en annan.

Swish fungerar

Andra är mer förstående för problemet.

– Tack. Skönt med snabb info.

– Står just nu i kö på Ica Maxi Högsbo, men personal informerar oss på ett bra sätt.

Enligt ICA Banken fungerar swish i de butiker som erbjuder detta som betalmedel.

Även kontanter tas emot.

– Kortbetalningar utanför ICA ska fungera som vanligt, uppger koncernen.

Det finns ingen prognos för när problemet kan vara åtgärdat. 

Beror på skottdagen

Enligt David Schubert, kassachef på Ica Maxi i Östersund, ska problemet vara relaterat till dagens datum 29 februari.

Problemet ska ha att göra med att något blivit fel med tanke på skottdagen, framhåller han enligt P4 Jämtland.

Maria Elfvelin, pressansvarig på Ica, bekräftar uppgifterna. 

– Det jag fått veta att det är ett internt problem orsakat av skottdagen, säger hon till Expressen. 

Kontantfrågan uppmärksammas 

Flera butiker har på grund av problemen behövt blixtstänga sina snabbkassor som inte tar emot kontanter.

Många kunder lyfter även frågan om kontanternas betydelse när kortsystemet slagits ut.

I januari meddelade regeringen att man inlett en utredning där man överväger möjlighet till att alltid kunna betala med kontanter när det gäller inköp av exempelvis livsmedel.

– Det är även viktigt att titta på frågan utifrån ett beredskapsperspektiv, sade finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) vid tillfället.

Uppdateringen: Problemet åtgärdat 

Vid 12.30-tiden uppger Ica att kortbetalningar återigen fungerar i de flesta butiker och på Apoteket Hjärtat. 

LÄS MER: Regeringens besked till folket – kontantbetalning för tre varor

Foto: Ica-gruppen

Text: Redaktionen

Livsmedelsverket går ut med grönsaksvarning

2024 09 06

Allt fler svenskar odlar sina egna grönsaker i trädgården.

Tidigare har en undersökning av Plantagen visat att minst var tredje svensk överväger att odla sina egna grönsaker och kryddor.

Under pandemin sköt intresset i höjden, och det har knappast avtagit.

Enligt Livsmedelsverket håller trenden i sig och det är många som just nu dignar såväl trädgårdar som odlingslotter av grönsaker, frukt och bär.

Men nu varnar myndigheten för att odlare riskerar drabbas av den allvarliga sjukdomen botulism om man inte är försiktig.

"Starkaste giftet man känner till"

Sjukdomen, som kan vara livshotande, orsakas av ett bakteriegift som är “ett av de starkaste man känner till”, enligt Folkhälsomyndigheten.

Giftet blockerar nervimpulserna och kan bland annat orsaka förlamningar i andningsmuskulaturen.

Nu förnyar Livsmedelsverket sina rekommendationer om hur man ska lägga in sina grönsaker för att undvika att bakterien Clostridium boulinium ska kunna föröka sig i inläggningen.

Bakterien kan ge upphov till sjukdomen botulism, som är väldigt ovanlig, men kan vara mycket allvarlig för den som drabbas, understryker myndigheten.

Följande gäller nu

Enligt Livsmedelsverket gäller nu följande för den som gör egna inläggningar.

Den som sysslar med ättiksinläggningar ska använda ett beprövat recept med rätt andel ättika, socker och vatten.

Inläggningar i olja är dock mer komplicerat. Det är mycket viktigt att dessa förvaras i kylskåp och äts inom några dagar om de inte har upphettats. Och även om så görs ska de kylförvaras.

För att få en inläggning som håller mer än några dagar måste du hetta ta upp grönsakerna ordentligt innan du lägger in dem i oljan. 100 grader i minst 15 minuter behövs för att förstöra den variant av Clostridium botulinum som annars kunna föröka sig även i kylen, säger Åsa Rosengren, mikrobiolog och rådgivare på Livsmedelsverket.

– Det finns ännu en variant av bakterien som inte förstörs vid upphettningen, men den kan inte försöka sig i kyla. Det är därför viktigt att alltid ha sina oljeinläggningar i kylskåp.

Använd tryckkokare

Har man följt ovanstående råd kan oljeinlagda grönsaker ätas så länge de ser fräscha ut.

Myndigheten understryker också att vid hemkonservering bör man använda en tryckkokare specifikt avsedd för konservering.

– Då kan man nå så höga temperaturer att även den mer värmetåliga varianten av Clostridium botulimun förstörs, förklarar Livsmedelsverket.

Fakta: Bakterien Clostridium

  • En jordbakterie som kan finnas på grönsaker, örter och svamp
  • Förökar sig när det inte finns syre och kan då producera botulinumtoxin, som är det mest kraftfulla naturliga gift som man känner till.
  • Finns över hela världen men är sällsynt i Sverige
  • Risken kan öka om hemkonservering fortsätter att bli vanligare i Sverige
  • Symtomen inkluderar bland annat kräkningar, yrsel, trötthet, talsvårigheter, dubbelseende och andningsförlamning

Källa: Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten

Foto: J. Gorecki

Text: Redaktionen


Stort larm om Hedin Bil

2024 09 06

Hedin Bil, Sveriges största återförsäljare av nya bilar, har hamnat i blåsväder.

Koncernen har fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämning av leasade bilar, vilket strider mot privatleasingavtalet.

Det avslöjar Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, i en färsk granskning.

Enligt granskningen har Hedin Bil bland annat fakturerat kunder för åtgärdande av tekniska brister, trots att dessa borde täckas av garantin. 

– Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige.

”Helt i strid med avtalet”

Vid återlämning av en leasad bil kan hyresgivaren kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Hedin Bil är dock återförsäljare och har kommit med egna krav på betalning.

Helt i strid med avtalet, enligt M Sverige.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage.

Först efter M Sveriges granskning har Hedin Bil ändrat sig.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Klaga först

Efter avslöjandet går M Sverige ut med flera uppmaningar till personer som leasar sin bil.

– Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad, framhåller organisationen.

M Sverige uppmanar bilister att vidta följande åtgärder i en sådan situation:

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Foto: Holger.Ellgaard

Text: Redaktionen