Ny plan för pensionärer – ”2000–2600 kronor i månaden”

2024 02 28

Folksam, som erbjuder försäkringar och pensionssparande, vill se en höjning av den allmänna pensionen.

Företaget har tagit fram ett underlag med fyra olika alternativ för att finansiera höjda allmänna pensioner och effekterna av dessa.

Förra veckan presenterade Folksam underlagen för ledamöterna i riksdagens pensionsgrupp. 

Om förslagen blir veklighet så kommer den allmänna pensionen att öka med flera tusenlappar i månaden, enligt Folksam.

– Utgångspunkten i de framtagna alternativen är att de skulle höja den allmänna pensionen med 2000–2600 kronor i månaden före skatt för en person född 1974 vid en riktålder på 68 år och att kostnaderna för anställda och arbetsgivare inte ska öka, framhåller företaget.

”Upp till våra politiker”

Håkan Svärdman är pensionsexpert på Folksam. Han går ut med en uppmaning till Sveriges politiker.

– I den offentliga debatten presenteras ofta olika förslag för hur den allmänna pensionen skulle kunna höjas. Vi har tagit fram ett underlag där vi räknat på utfallet och effekterna av olika förslag, både för statens finanser men även för dagens och morgondagens pensionärer, säger han och tillägger:

– Det finns flera olika alternativ som skulle höja de allmänna pensionerna rejält, nu är det upp till våra politiker att bestämma sig och ta frågan om höjda allmänna pensioner i mål. 

Tar inte ställning

Folksam tar inte ställning till vilket finansieringsalternativ som bör användas. Det är en fråga för riksdagen, betonar Håkan Svärdman.

– Vi är naturligtvis glada över de positiva gensvar vi fått från pensionsgruppens ledamöter för att ta del av vårt underlag. Jag upplever att det finns en genuin vilja och ett stort engagemang för att hitta vägar framåt för att vårt svenska pensionssystem ska bli stabilt, långsiktigt och rättvist, säger pensionsexperten.

Pensionsgruppens ledamöter och Folksam kommer fortsätta samtala. Det sista mötet mellan aktörerna är planerat till 15 mars 2024.

Läs mer om Folksams underlag här:

Så kan höjd pension finansieras

Foto: F. Arw

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen