70 militärfordon i Sverige spårlöst borta – “Vad i helvete är detta?”

2024 10 18

70 militärfordon i Skåne har plötsligt försvunnit.

Ingen vet var de är någonstans.

Dessutom är 50 elverk borta, även det utan att man vet varför eller vart de har tagit vägen, rapporterar Sydsvenskan.

Historien går tillbaka drygt ett år i tiden.

I oktober 2023 uppdagades att en utesluten medlem i föreningen Försvarsutbildarna Ystad hade skickat militära fordon till Ukraina.

Materielen var egentligen ämnat för Sveriges totalförsvar.

Ser rött: "Vad i helvete är detta?"

Sedan dess har Södra militärregionen, på uppdrag av Försvarsstaben i Stockholm, under ett års tid försökt återta allt materiel som Försvarsutbildarna kvitterat ut.

Men det saknas alltså 70 militärfordon och ett 50-tal elverk.

Jan Bohman, kommunikationschef för södra militärregionen, reagerar kraftfullt på upptäckten. Det är en känslig tid med ett krig i Sveriges närområde.

– När man då ser detta, då ser jag rött. Vad i helvete är detta? säger han till lokaltidningen.

Värt flera miljoner

Den försvunna materielen är värd flera miljoner. På listan över saknade fordon finns bland annat bandvagnar, terrängbilar, transportfordon, ledningsfordon, skotrar och hjullastare.

Skandalomsusade Försvarsutbildarna Ystad har sedan förra året bytt namn till Beredskapscenter Fredriksberg och försökt putsa sitt varumärke.

Men föreningen ifrågasätter Försvarsmaktens beräkningar och kallar uppgiften om att det skulle ha funnits 70 fordon där för “fria fantasier”.

– Vi är medvetna om att det kan saknas materiel och vi har bra idéer om hur några av de försvinnanden kan ha gått till. I några fall kan det ha varit så att det har skrotats, i andra fall kan det ha varit att de tidigare har försvunnit, säger Björn Hårdstedt från föreningens styrelse till Sydsvenskan.

"Oerhört allvarlig historia"

I oktober förra året slog Ystads kommunledning larm till Säkerhetspolisen (Säpo) efter att man upptäckt att militärfordon försvunnit. De hade skickats till Ukraina trots villkoret att de fick säljas eller skänkas vidare.

– Av allt att döma är det här en omfattande och oerhört allvarlig historia och vi måste ha hjälp med att reda ut den, sade Gabriella Westheim som är säkerhetschef i kommunen, till Ystads Allehanda vid tillfället.

Hon sade även att länsstyrelsen blev lovade en stor mängd av materielen redan i maj 2023 i samband med ett besök hos Försvarsutbildarna Ystad.

En uppgörelse skulle senare göras med Försvarsmakten för att bekräfta överenskommelsen formellt.

– Det här är fordon som vi skulle vilja ha tillgång till i samband med övningar eller skarpa händelser, sade beredskapsdirektören Marcus Björklund från länsstyrelsen till samma tidning.

Foto:  Antonia Sehlstedt/Försvarsmakten

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen