40 procent av alla trafikolyckor orsakas av samma misstag

2024 07 07

Svenska bilister uppmanas att vidta säkerhetsåtgärder för att undvika olyckor.

Under sommaren sker det många trafikolyckor, eftersom många människor är ute och reser då.

Det är viktigt att vara medveten om de faktorer som ökar risken för olyckor, vilket ofta är faktorer som man själv kan påverka.

En sak som är väldigt viktig att tänka på är att ta paus när man är ute och åker.

Trötthet är en av de vanligaste orsakerna till bilolyckor, och risken är särskilt stor om man har druckit alkohol dagen innan, enligt MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund), som nu driver kampanjen Ta Paus på rastplatser runt om i Sverige.

Trötthet lika farligt som berusning

Upp till 40 procent av alla trafikolyckor beror på trötthet hos föraren, uppger försäkringsbolaget Trygg Hansa på sin hemsida.

Att köra bil trött kan vara lika farligt som att sätta sig bakom ratten berusad, har SvD tidigare rapporterat.

En trött förare har med andra ord en betydligt sämre förmåga att framföra ett fordon.

Både koncentrationen, koordinationen, samt reaktions- och reflexförmågan försämras avsevärt när man är trött.

Farligt köra bil dagen efter

Det kan vara extra riskabelt att köra bil dagen efter att man har druckit alkohol – även om själva alkoholen har gått ur kroppen, menar MHF.

– Dagen-efter-fylla ger en stark effekt på körförmågan. Det innebär att din körförmåga kan vara nedsatt med cirka 20 procent dagen efter, trots att alkoholen borde ha lämnat kroppen och man inte känner sig bakfull, uppger organisationen i ett uttalande.

Tips om rattfylla minskar radikalt

Årets Ta Paus-kampanj är därför särskilt inriktad på trafiksäkerhetsfrågor som har med alkohol och narkotika att göra.

Andelen rattfyllerister som grips efter tips har minskat med 90 procent under de senaste 20 åren, uppger organisationen.

23 procent av alla dödsfall i trafiken under förra året orsakades av rattfylleriolyckor.

– Genom årets Ta Paus-kampanj vill MHF uppmana människor att visa ett större civilkurage och tipsa polisen om misstänkta rattfyllerister, säger Anna Welleman, MHF:s projektledare för Ta Paus, i ett uttalande.

Foto: N Syed

Text: Redaktionen


Vanliga mobilladdare stoppas – “sluta omedelbart använda dem”

2024 07 18

Flera batteriladdare som säljs på Ikea dras tillbaka med omedelbar verkan.

Det meddelar varuhusjätten i ett pressutskick på onsdagen.

Alla kunder som har köpt produkterna uppmanas att “omedelbart sluta använda dem”.

– Kontakta Ikea för en ersättningsprodukt eller full återbetalning, framhåller företaget.

Kan börja brinna

Laddarna det gäller är Ikeas portabla batteriladdare, så kallade powerbanks som framför allt används för att ladda mobiltelefoner när det inte finns tillgång till ellutag, från märket Varmfront.

Trots att produkterna testas har det nu upptäckts att laddarna kan börja brinna.

– Ikeas produkter riskbedöms och testas noggrant för att säkerställa att de klarar tuffa test i det dagliga livet hemma och att de uppfyller krav och regler på alla marknader där Ikea är verksamt, uttrycker företaget vidare och tillägger:

– Trots detta har det kommit till vår kännedom att vissa VARMFRONT portabel batteriladdare kan utgöra en brandsäkerhetsrisk på grund av ett tillverkningsfel.

Här är laddarna

Felet uppges vara isolerat till följande produkt och datumstämplar.

Varmfront portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038):

- 2313

- 2316

- 2318

- 2319

Varmfront portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037):

- 2318

- 2319

- 2322

Bild på portabel batteriladdare som återkallas i två versioner

Bild: Ikea

"Ber om ursäkt"

Batteriladdare med andra datumstämplar än ovanstående berörs inte av onsdagens återkallelse.

– IKEA ber om ursäkt för eventuella besvär som denna återkallelse kan medföra, framhäver möbeljätten.

Produkterna ska returneras till valfritt Ikea-varuhus. Det behövs inget kvitto för att få pengarna tillbaka eller ersättas med en annan laddare.

Foto: Screen Post

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen