30-åring bad 1177 om råd – har hittats död hemma

2024 10 29

En man har anträffats avliden i hemmet.

Den 30-årige mannen hade mått dåligt och beslutat att ta kontakt med 1177 för hjälp.

Han ringde dit och fick prata om måendet, men fick som råd att avvakta med att söka vård.

Bara två dagar senare hittades han död i hemmet - och obduktionen visar att dödsorsaken var fullt utvecklad hjärnhinneinflammation.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Mänskliga faktorn”

I Lex Maria-anmälan framgår att mannen, som bodde i Dalarna,  ska ha berättat om symptom som kan tyda på hjärninflammation.

Trots det fick han rådet att avvakta med att söka vård.

– Det är den mänskliga faktorn förstås, säger chefsläkaren som gjort Lex Maria-anmälan till SR.

– Vi beklagar väldigt djupt det som har inträffat naturligtvis.

Det är hjärnhinneinflammation

Hjärnhinneinflammation, också känt som meningit, kännetecknas främst av huvudvärk, feber och nackstelhet.

– Det är vanligast att bli infekterad av virus. Om bakterier orsakar inflammationen kan du få kraftigare symptom med kräkningar, kramper och förvirring, förklarar vårdföretaget Kry.

– Vid hjärnhinneinflammation behöver du behandling och i vissa fall vårdas akut på sjukhus.

“Måste söka direkt”

Den som upplever symptom som skulle kunna innebära hjärnhinneinflammation uppmanas att direkt ta kontakt med vården för att få behandling så snart som möjligt.

– Om du eller någon i din närhet visar tecken på hjärnhinneinflammation, eventuellt med hudutslag som sprider sig snabbt och inte går att trycka bort, ska du söka vård akut. Ring 112 och invänta ambulans, fortsätter vårdbolaget Kry.

Ska ta ställning

En anmälan enligt lex Maria ska utföras då en händelse inträffat och en patient drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig vårdskada enligt patientsäkerhetslagen.

Det förklarar Vårdhandboken via sin webbsida.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, handlägger anmälningar enligt lex Maria och lex Sarah.

Det är nu deras ansvar att behandla ärendet där den 30-årige mannen hittades död i hemmet.

Foto: Shyam

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen