20-åring försvunnen i flera veckor – mamman vädjar till allmänheten

2023 12 13

En 20-årig man har varit försvunnen i över två veckor.

Han såg senast den 28 november.

En stor sökinsats inleddes två dagar senare, då mannen anmäldes försvunnen.

Polisen, Missing People och anhöriga deltar i insatsen.

Det sista spåret efter mannen är en mobiluppkoppling på kvällen då han försvann.

– Hans mobiltelefon pinnades i Jävre på tisdagskväll, sedan dess har den varit avstängd. Han kan ju ha vänt i Jävre också och kört åt ett annat håll, vi vet inte. Sådana här fall är svåra, sa Martin Persson på Missing People till Norran några dagar efter händelsen.

”Högaktuellt”

Enligt polisen är det sannolikt att mannen färdades i en grå Volvo S80 årsmodell -04 samma dag som han försvann.

Han lämnade sitt jobb på eftermiddagen och satte sig då i bilen.

Några timmar senare, klockan 21.21, kopplades hans mobil upp till en mast i Jävreområdet.

Sedan dess har varken 20-åringen eller bilen setts till.

Johann Kristiansson är polisinspektör i Skellefteå.

I en kommentar till Aftonbladet berättar han att mannens försvinnande fortfarande är ett ”högaktuellt ärende” för polisen.

–  Ärendet är fortfarande högaktuellt hos oss men vi har inget att gå på, vi behöver få in fler tips för att komma vidare, säger han till tidningen.

Vidare berättar polisinspektören att en helikopter numera deltar i den omfattande sökinsatsen. Helikoptern kunde skickas upp i fredags efter flera dagars oväder i området.

Vädjar till allmänheten

20-åringens familj går nu ut med en vädjan till allmänheten.

– Om man var ute och körde i snöstormen efter klockan 21 den 28 november kanske man såg något. Om man blev omkörd av en Volvo eller minns något för att lokalisera åt vilket håll han var på väg, säger mamman i familjen till Aftonbladet.

Flera signalement

- 20-åringen är försvunnen sedan den 28 november 2023 då han senast sågs i Skellefteå.

- Han färdas med största sannolikhet i en mörkgrå Volvo Sedan S80 årsmodell 2005 med registreringsnummer: WFH 242

- Han har blont snaggat hår och ljus tunn skäggväxt. Han är cirka 186 centimeter lång och väger cirka 70 kg. Han var vid försvinnandet klädd i blå-svart dunjacka och mörka byxor .

- Polisen är intresserade av information om både honom och/eller den utpekade bilen. Dessa iakttagelser begränsas inte till Skellefteå och Västerbotten, utan även iakttagelser utanför länsgränsen är av intresse.

- Personer som tror sig ha information om mannen och/eller bilen uppmanas att ringa polisen på telefonnummer 114114. Uppgiftslämnare kan även kontakta polisen via myndighetens hemsida.

Källa: Missing People resp polisen

Foto: Hangsna 

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen