100 hatiska och rasistiska kommentarer

2021 06 04

Renägaren Evelina Solsten ville berätta om sin kärlek till renar men möttes av nära 100 otäcka, hatiska och rasistiska kommentarer.

– Jag blev chockad och också lite rädd, säger hon till SVT.

Hon brukar lägga ut bilder om samernas liv i sociala medier och denna gång ville hon förklara och bemöta en fördom om renskötarna.

–Att man själva styr renarna till vägen för att de ska bli påkörda så att man ska få bidrag och pengar, säger hon. I inslaget säger hon att renägare tycker om sina renar och aldrig skulle göra en sådan sak mot dem. Men hon möttes av otäckt hat.

Skjutits i halsen

– Nära 100 kommentarer var hatkommentarer. Vi vet ju att rasismen fanns förut och man tänker att det borde ha blivit bättre, säger hon till SVT.

Efter Girjasdomen, som gav Girjas sameby ensamrätt till jakt och fiske i sitt område, ökade hatet med hot och trakasserier. Dessutom har flera fall av misshandel och dödsfall av renar inträffat.

– En av renarna hade skjutits i halsen så att den inte dött på en gång, den hade plågats länge. Det låg kadaver i blå plastsäckar. Exakt likadana som vi hittade de döda renarna i för fem år sedan. De var slängda i dikesrenen efter vägen i Nilivaara så att vi alla skulle se, sa Sara Skum, Girjas, till DN.

ANALYS

Hatet mot samerna är förfärligt och samhället måste agera kraftfullt för att motverka detta. Det är även viktigt att alla höjer sin säkerhet i sociala medier och man får inte låta sig luras av en liten högljudd skara som vill framstå som många fler än de är i kommentarsfälten.

Men hatet mot samer är tyvärr på uppgång och det är viktigt att hela Sverige ger sitt stöd och att samhället agerar mot trakasserierna.

[yop_poll id="160"]

JUST NU: Legendariskt rockband gör comeback – ska turnera genom Sverige

2025 11 10

År 2011 tackade det ikoniska rockbandet för sig.

Elva år senare gjorde The Ark comeback och stod återigen på scen inför totalt 150 000 fans.

Sedan dess har det varit tyst.

Men nu annonserar det legendariska svenska bandet ytterligare en återkomst – fyra år efter den senaste succén.

– The Ark är ett av de mest ikoniska och älskade banden i Sverige och att få möjligheten att arrangera hela nio konserter med dem i sommar känns fantastiskt. Vi ser fram emot att skapa oförglömliga kvällar tillsammans med både bandet och publiken, säger Markus Westberg, vd på Nöjet Konsert, i ett uttalande.

Avslutar i Umeå

Den första konserten av nio går av stapeln i Halmstad på Hotel Tylösand den 1 juli.

Hela turnén avslutas den 15 augusti på Skeppsbron i Umeå.

 Vi gjorde 2022 års turné på lite darrande ben, som en slags kärleksfull minnesresa. Då hände något; det som skulle bli en tillfällig återförening under en sommar, väckte istället något till liv, framhåller bandet i en kommentar och fortsätter:

– Det föddes något större än vi anat. Vi ville mer. Tillsammans. Inte för att återupprepa, utan för att skapa något ihop igen. Helt plötsligt började det också växa fram musik. 2026 kokar vi ner allt vi varit till kärnan av vilka vi är. 

Efter den förra comebacken 2022 handlar den nya återkomsten om en helt ny upplevelse, enligt The Ark.

– Det här är inte bara ett återbesök, utan vi vill skapa den ultimata The Ark-upplevelsen. En visuell och musikalisk helhet som är essensen av The Ark, menar bandet.

Svenska legendarer

The Ark bildades 1991 i Rottne utanför Växjö och frontas av sångaren Ol Salo.

Sedan debuten har The Ark etablerat sig som en av de mest inflytelserika och karismatiska grupperna inom modern svensk pop- och rockhistoria, skriver Nöjet Konsert inför återkomsten.

LÄS MER: Rockband drabbas av tungt konkurshot

Här är alla konsertdatum

1 juli Halmstad, Hotel Tylösand

16 juli Borgholm, Slottsruinen

17 juli Varberg, Societetsparken

18 juli Helsingborg, Sofiero Slott

21 juli Burgsvik, Grå Gåsen

25 juli Sundsvall, Svartvik

31 juli Göteborg, Bananpiren

14 augusti Luleå, Södra Hamnplan

15 augusti Umeå, Skeppsbron

Biljetterna släpps den 14 november.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Foto: N. Shizuru

Text: Redaktionen


10 november 2025

Omtalad mjölk stoppas helt – säljs på Willys och Ica

2025 11 10

För två och ett halvt år sedan släpptes en helt ny mjölkdryck på marknaden.

Det var Norrmejerier som stod för satsningen “Norrlogisk”, en ny mellanmjölk som skulle ge minst 25 procent lägre klimatavtryck än den genomsnittliga svenska mjölken.

Projektet gick bland annat ut på att bönderna använde gödsel med mindre klimatpåverkan och att djuren fick äta sojafritt foder och metanreducerande fodertillskott.

Läggs ned: kunderna ratade den

Mjölken rullades ut i hela Sverige hos såväl Ica och Willys i 1,5-litersförpackningar med en prislapp på 30 kronor, enligt Jordbruksaktuellt.

Även Coop har sålt mjölken.

Men nu läggs projektet och klimatvarumärket ned, rapporterar SR.

Anledningen är att kunderna har ratat produkten.

– Jag tycker det är synd när vi försöker bidra till ett mer hållbart klimat, att konsumenterna inte tycker det är bra, säger Göran Olofsson, ordförande för Norrmejerier, till radion.

"Ingen efterfrågan"

Enligt Göran Olofsson kan timingen vara en av förklaringarna till varför mjölken inte har lyft.

– Det fanns helt enkelt ingen efterfrågan, eller för låg efterfrågan. Konsumenten tyckte helt enkelt inte den var värd sitt pris, kanske var det fel läge.

Fodertillskottet som användes var det EU-godkända tillskotten bovaer, som skapat en del rubriker utomlands efter att ha blivit föremål för granskning i Danmark, enligt BBC.

Tillverkaren, DSM-Firmenich, har hävdat att tillsatsen dock är “bevisad, effektiv och säker”.

Det beskedet ger även Jordbruksverket i Sverige.

– Mjölk från kor som fått bovaer är säker att dricka. Bovaer får ges till mjölkkor i syfte att minska metan­ut­släppet från kornas våm, skriver myndigheten på sin hemsida.

LÄS MER: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas

Tio gårdar ingick

I projektet Norrlogisk ingick från början tio gårdar. Målet var att fler skulle följa efter.

Nu blir det inte så.

Efter att försäljningssuccén uteblivit läggs alltså satsningen ned knappt tre år efter lanseringen.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: Mårten Ryner/Axfood

Text: Redaktionen