”10 000 kronor för mycket” – elkunder gör jättemiss
2025 10 24
Många elkunder skulle kunna spara tusenlappar.
Elräkningen är en stor utgift för många svenska hushåll.
Men många elkunder gör ett stort misstag som innebär att de får betala tusentals kronor för mycket.
”10 000 kronor för mycket”
Många elkunder betalar en lång rad dolda avgifter helt i onödan, rapporterar TV4.
Elrådgivaren Mathias Nilsson, som samarbetar med sajten Elchef, har nu byggt en AI-modell som hjälper kunder att de dolda avgifterna på sina elräkningar.
Han menar att många svenskar betalar tusentals kronor för mycket för att de inte har koll på sina elavtal och inte gör aktiva val.
– Elbolagen ringer inte och säger: ”Hej, du betalar 10 000 kronor för mycket.” Det är en kassako för dem. Därför måste folk börja läsa sina elräkningar, säger Mathias Nilsson till kanalen.
Nu uppmanar han svenska folket att börja läsa sina elräkningar.
LÄS OCKSÅ: Stor skillnad mellan matbutikerna - här handlar de prismedvetna
Hittar på avgifter
De senaste åren är det emellertid allt fler svenskar som har blivit ”aktiva” elkunder, vilket Energimyndigheten konstaterade i en rapport 2023.
Men ännu fler skulle behöva bli mer medvetna, menar Mathias Nilsson, som också driver Facebooksidan ”Elens Robin Hood”.
Elbolagen hittar på alla möjliga avgifter som folk betalar utan att vara medvetna om det, menar han.
– Jag har sett poster som ”id-vakt”, ”rent vatten” och till och med ”hälsokontroll”. Hittepå-avgifter, säger Mathias Nilsson till kanalen.
Kunder lurade
Att vara en aktiv elkund kan alltså göra att man sparar tusenlappar.
Men det finns också elbolag som i direkt mening lurar kunder.
Tidigare i oktober fick två elbolag skarp kritik från Konsumentverket efter att det kommit in över 350 anmälningar mot bolagen, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat.
Det handlade då om elföretagen Nordic Best Energy och nystartade Svenska Elverket. Samma personer uppges ligga bakom båda bolagen.
Företagen hade lurat kunder och begärt in en straffavgift på runt 9 000 kronor, rapporterade SR.
Kunderna hade kontaktats via telefonförsäljare som uppgav att de ringde från de bolag som kunden hade tidigare.
Konsumentverket har hotat bolagen med rättsliga åtgärder.
LÄS OCKSÅ: Nytt rekord i Sverige - och samtidigt firar Trump
Foto: T Barbhuiya
Text: Redaktionen


