Ullared måste ersätta upprörd kund – ”helt klart anmärkningsvärt”

2024 04 30

Varuhuset Gekås i Ullared har förlorat en uppmärksammad tvist med en kund.

Det var förra året som en Halmstadbo köpte ett bord från Gekås, men kort efter klagade på sex stycken märken som kunden menade fanns vid leveransen.

Gekås höll inte med. 

Märkena ansågs av varuhuset vara brännmärken som uppstått efter att solen strålat mot glas som bränt hål på bordet, vilket även bruksanvisningen varnar för.

Efter att Gekås därför inte ville ersätta bordet anmäldes man av kunden till Allmänna reklamationsnämnden. 

Och där gick nämnden emot jättevaruhuset, rapporterar Hallandsposten.

Vi har ju utgått ifrån vår bedömning och var ganska säkra på att vi hade rätt, men Arn håller inte med om det, säger Gekås vd Patrik Levin till tidningen.

Säljarens ansvar i två år

I och med att Arn gav kunden rätt har Gekås indirekt tvingats leverera ett nytt bord för att inte riskera att hamna på den så kallade svarta listan.

Enligt nämnden ansvarar säljaren för fel som fanns vid avlämnandet, även om felet visar sig först senare.

– Visar sig ett fel inom två år från leveransen ska felet dock anses ha funnits vid leveransen om inte säljaren bevisar motsatsen eller varans eller felets art motsäger att felet fanns vid leveransen, står det i Arns belsut.

"Helt klart anmärkningsvärt"

Patrik Levin understryker att man vill tillmötesgå sina kunder.

Men han säger samtidigt att två år är väldigt lång tid och ifrågasätter hur Gekås så långt efteråt ska kunna visa att en vara var hel vid försäljningen, oavsett om det gäller exempelvis en tröja eller i det här fallet ett bord.

– Det är anmärkningsvärt, helt klart, säger Patrik Levin.

Alternativ till domstol

Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som avgör tvister när en kund och ett företag inte kan komma överens om en lösning själva.

Vi erbjuder ett alternativ till att få sin tvist prövad i domstol. Vi gör ingen egen utredning av vad som hänt i ärendet utan det är upp till parterna att skicka in den bevisning som nämnden ska ta ställning till, förklarar nämnden sitt uppdrag.

Ett beslut från Arn är en rekommendation och därmed inte bindande, men ytterst få väljer att inte gå på myndighetens linje eftersom man riskerar att hamna på Råd & Röns ökända "svarta lista".

Foto: Jesper Molin

Text: Redaktionen


Betalningssystem har slagits ut i hela landet

2024 05 21

Under måndagen har flera butiker och restauranger drabbats av stora problem.

Runt om i landet har kunder inte kunnat betala med kort.

Problemet har bland annat drabbat livsmedelskedjorna Hemköp och Willys.

Matjättarna har varit förtegna om problemet, men nu kommer uppgifter som gör gällande att det rör sig om ett omfattande problem hos en specifik leverantör.

Enligt uppgifter till Di har företaget Westpays kortterminaler slagits ut helt och hållet.

– En av Westpays partners är it-leverantören Tietoevry, som tidigare varit föremål för en omfattande hackerattack, rapporterar tidningen.

Hackerattacken mot Tietoevry ägde rum i början av året och påverkade bolagets tjänster till flera företag – bland annat Rusta, Filmstaden, Granngården och statliga Systembolaget.

Den ryska hackergruppen Akira låg bakom attacken.

Flera kända kunder

Westpay har inte uttalat sig om måndagens tekniska problem.

Leverantören erbjuder olika betallösningar till flera stora aktörer som butikskedjan Elon, snabbmatskedjan Max och matjättarna Willys och Hemköp.

– Fintech- och betalningslösning är kärnan i vårt erbjudande. Till detta adderar vi kringtjänster som ger våra kunder full kontroll och säkerhet i världsklass. Drivkraften är att vara en möjliggörare för våra kunders drömmar och ambitioner. Du förstår, vi älskar att göra våra kunder lite bättre genom att addera vår styrka till deras fördel, framhåller Westpay på sin hemsida.

”Klart att det påverkar”

Restaurangkedjan Sushi Yama använder Westpays kortterminaler. 

Kedjans talesperson Danny Barsoum konstaterar att man inte fått någon information om när problemet kan vara åtgärdat.

– Vi får hänvisa kunder till andra betalsätt.

– Vi har möjlighet att ta emot swish och beställningar via app och webb, så vi har fler kanaler som vi kan använda, men kortbetalningar är det främsta betalsättet så det är klart att det påverkar, säger han till Di.

Fakta: Westpay

- Grundades 1988

- Leverantör inom fintech betallösningar

Arkivfoto: Axfood resp Jonas Leupe

Text: Redaktionen


Stor ukrainsk framgång

2024 05 19

Ukraina har lyckats ställa till det ordentligt för Ryssland.

Ryssland fortsätter att trycka på på flera håll i Ukraina och striderna är just nu mycket intensiva.

De ryska styrkorna gör framsteg och oro uttrycks nu om att detta kan vara början på den aviserade stora offensiven till sommaren.

Samtidigt har Ukraina lyckats ställa till det ordentligt för Ryssland.

Förstört fartyg

Ukraina meddelar att deras styrkor har förstört ett stort ryskt fartyg.

Det rör sig om minsveparen av typen Project 266-M Kovrovets, som ingick i den ryska Svartahavsflottan.

Det framhåller den ukrainska marinen på söndagen.

Ytterligare skepp

Uppgifterna om den förstörda minsveparen kommer som en uppföljning på flera ukrainska attacker mot ryska fartyg.

– Rapporten kommer mitt i Ukrainas pågående kampanj riktad mot den ryska Svartahavsflottan, där krigsfartyg skadas ett efter ett. I april uppgav Ukrainas flotta att den hade träffat Kommuna, ett bärgningsfartyg som sjösattes 1915 och är det äldsta fartyget som fortfarande är i tjänst i den ryska flottan, rapporterar Kyiv Post.

Intensifierar attackerna

Samtidigt fortsätter Ryssland att avancera i Kharkiv-regionen.

– Ryska styrkor har nyligen intensifierat sina ansträngningar för att inta den operativt viktiga staden Chasiv Yar och försöker utnyttja hur ryska offensiva operationer i norra Kharkiv Oblast och pågående offensiva operationer i hela östra Ukraina har skapat större tryck på ukrainska styrkor över hela regionen, framhåller tankesmedjan Institute for the Study of War.

Viss balans

Ukrainas Volodymyr Zelenskyj har menat att man har viss koll på situationen, men att mycket intensiva strider råder.

– Den ukrainska generalstaben rapporterade att ryska styrkor genomförde ett misslyckat, grovt förstärkt mekaniserat angrepp i kompanistorlek med två stridsvagnar och 21 infanteristridsfordon  i riktning mot Novyi Microraion i östra Chasiv Yar den 17 maj. Den ukrainska generalstaben rapporterade att ryska styrkor genomförde ett grovt förstärkt mekaniserat angrepp i plutonsstorlek i samma område den 18 maj, meddelar ISW.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen