Swish går ut med ny tjänst – börjar gälla på onsdagen

2024 03 21

Swish har på onsdagen gett besked om att man lanserar en ny tjänst.

Betaltjänsten kommer från och med i dag möjliggöra självskanning direkt i Swish-appen.

Beskedet kommer efter att Swish har pilottestat idén, och kommit fram till att det är någonting som bör implementeras officiellt.

Det framhåller Swish i ett pressmeddelande.

“Direkt i appen”

Beskedet innebär att det blir ännu enklare att swisha i butiken.

– Swish lanserar nu en ny tjänst som gör det möjligt för kunder att enkelt självskanna sina varor direkt i Swish-appen, meddelar Swish.

– Tjänsten har pilottestats under en period, men nu blir det alltså möjligt för butikshandlare att ansluta sig till tjänsten och börja erbjuda den till sina kunder.

QR-kod vid entrén

8,4 miljoner konsumenter kommer nu ha möjlighet att självskanna varor och betala sina köp direkt i Swish-appen.

– Kunden skannar en QR-kod vid entrén till butiken för att checka in, och kan därefter börja skanna streckkoderna på sina varor, för att sist betala för köpet med Swish. Kvittot får kunden sedan direkt i appen, fortsätter Swish.

“Snabbt och smidigt”

Vd Urban Höglund ser positivt på det nya initiativet.

– Vi ser att konsumenter uppskattar att slippa köa och att snabbt och smidigt kunna genomföra sina köp på egen hand i sin mobil, säger han.

Är en styrka

Höglund framhåller även att en av fördelarna med beskedet är att man slipper ladda ner en helt ny app.

– Samtidigt vill inte alla konsumenter behöva ladda ner en ny app och registrera sig som kund så fort man ska köpa något i en butik, och här tror vi att Swish har en enorm styrka, säger han.

– Det är en app som de flesta redan har nerladdad och känner sig bekant med, så tröskeln för att komma igång och självskanna är därför väldigt låg.

Swish uppmanar de som är intresserade av att ansluta sig till tjänsten att ta kontakt.

– Den första återförsäljaren är klar med sin integration och fler kommer adderas löpande. Är man intresserad av att ansluta sig till tjänsten kan man ta kontakt med Swish.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Flyg från Sverige stoppat

2024 04 26

Ett flygplan som skulle lyfta från Landvetter har stoppats precis före avgång.

Planet i fråga var på väg till den populära semesterorten Palma de Mallorca i Spanien.

Men flyget fick avbryta resan kort före att det var på väg att lyfta från marken, rapporterar Göteborgs-Posten.

Sjukdomsfall ombord

Anledningen till det plötsliga stoppet uppges vara att en passagerare ombord blev sjuk.

Det beskedet ger Swedavia själva.

– Vi kan bekräfta att på grund av ett sjukdomsfall ombord så fick den stå kvar vid gaten, säger Swedavias tillförordnade presschef till GP.

En och en halv timme efter planerad avgång ska planet ha kommit iväg.

Femte populäraste

Mallorca är en av de mest populära destinationerna för svenska folket att resa till.

Resmålet låg på plats fem över de tio mest besökta semesterorterna under påsken, som toppades av Gran Canaria och Teneriffa.

I mitten av april ökade även antalet bokningar hos resebolaget Ving med 55 procent, sannolikt tack vare en rekordstor skatteåterbäring.

– Är det något vi vet så är det att resor är bland det allra första man lägger pengarna på om man får ett extra tillskott och bland det sista som man också drar in på. Att få kvalitetstid med nära och kära, möta nya kulturer och skapa fina reseminnen är den bästa investeringen man kan göra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef hos Ving.

LÄS MER: Rusning utomlands – topp 10 destinationer

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen