Succé för Ica-butik – tar tillbaka gammal produkt

2024 09 23

En Ica-butik blir nedringd efter att ha återinfört en klassisk vara.

Det är den gamla klassiska vita godispåsen med gröna, gula och röda prickar på som orsakar uppståndelse.

ICA-butiken i Liljeholmen har återinfört påsen, och draget har gjort succé.

Butiken blir nu nedringd efter initiativet.

Det rapporterar Resumé.

Butiker och privatpersoner

Såväl andra butiker som privatpersoner hör av sig till Ica-butiken i Liljeholmen och frågar om påsen.

– Senast i dag ringde en person uppifrån Arvidsjaur som skulle ha en klassfest för sin son och frågade om hon kunde få några påsar av mig eftersom den lokala handlaren inte hade några, säger Magnus Westman, försäljningschef på ICA Kvantum Liljeholmen, till Resumé.

“Känslor från barndomen”

Retropåsarna var mer vanligt förekommande under 80-talet och har sedermera bytts ut mot nya varianter.

Det är just nostalgin som har lett till succén, förklarar Westman som tillägger att antalet köp på lösviktsgodis har ökat i butiken.

– Det väcker känslor från barndomen, menar han.

Älskar godis

Det är förstås inte bara klassiska påsar som får svenskarna att äta godis.

Svenska folket älskar godis, någonting som Livsmedelsverket håller koll på.

– Många skulle behöva dra ner på sockret från livsmedel som ger mycket energi men lite näring, framhåller myndigheten.

– Det finns fritt socker i många produkter som man kanske inte tänker på som särskilt söta, som fruktyoghurtar, vissa flingor och juice. Det mesta av sockret vi får i oss kommer ändå från mat och dryck som vi vet innehåller socker till exempel läsk, saft, godis, glass, choklad, kakor och bullar.

Mer än nödvändigt

Livsmedelsverket fortsätter.

– Enligt de nordiska näringsrekommendationerna, NNR 2023 bör mindre än 10 procent av energin från mat och dryck komma från fritt socker, helst betydligt mindre. 

– För vuxna motsvarar det ungefär 50-75 gram fritt socker per dag beroende på hur mycket energi man behöver. Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning av svenska ungdomars matvanor fick sju av tio ungdomar i sig för mycket fritt socker.

Foto: ICA Sverige

Text: Redaktionen


Biltema går ut med varning till kunder

2024 09 23

Biltema varnar nu alla kunder.

Den populära kedjan är den senaste att drabbas av bedrägerivågen.

Bedragare ringer Biltema-kunder i syfte att få dem att lämna över känsliga uppgifter.

Nu går Biltema ut med en skarp varning till alla kunder för att de ska kunna skydda sig mot bedrägerierna.

“Se upp”

Biltema framhåller följande varning via webbsidan:

– Se upp för bluffmail, sms och samtal! Vi ber aldrig om personliga uppgifter eller BankID för Köp & Hämta.

Det är ingen ovanlighet att kända varumärken kapas av bedragare för att försöka få offren att lita på dem.

“Det är inte vi”

Biltema förklarar vidare att företaget inte tar kontakt för att begära personnummer och att man bör vara redo på bedragarnas metoder.

– Har du blivit uppringd av någon som utger sig för att vara från Biltema och begärt att du ska lämna ut ditt personnummer? 

– Eller har du mottagit ett SMS gällande en order där du ombeds klicka på en länk eller dela personuppgifter? Dessa samtal och meddelanden är inte från Biltema. 

Kedjan understryker att de aldrig kontaktar kunder för att begära personnummer och skickar heller inte ut webblänkar via e-post eller SMS i samband med paketutlämning.

Det ska du göra

Den som får ett meddelande eller samtal som verkar märkligt uppmanas att avsluta samtalet och radera meddelandet.

– Klicka aldrig på länkar och ge aldrig ut ditt personnummer via telefon, SMS eller e-post. Ring inte heller upp det angivna numret eller svara på meddelandet/e-posten.

Ska anmälas

Under de senaste åren har antalet bedrägerier ökat och gärningspersonerna riktar ofta in sig på äldre.

Många kända svenska varumärken används för att försöka få offren att känna att det är en pålitlig aktör som tar kontakt.

I bedrägerifallen är det ofta Bank-ID eller Swish som används för att lura personer på pengar.

Det bedöms vara ett allt större samhälleligt problem.

Den som faller offer för bedrägerier uppmanas att alltid polisanmäla händelsen.

– Anmäl händelsen till polisen genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation, framhåller Biltema.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Liseberg vädjar till besökare – har skickat massmeddelande

2024 09 22

Liseberg går ut med en skarp uppmaning inför Halloween.

Den populära nöjesparken har tröttnat på personer som inte sköter sig i samband med Halloweenfirandet.

Det är främst barn och ungdomar som beter sig illa, och Liseberg vädjar nu till de unga besökarna och föräldrar för att försöka se en bättring framöver.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Har skickat massmeddelande

Nöjesparken har skickat ut ett massmeddelande till Göteborgs föräldrar via plattformen Vklass.

Meddelandet handlar om att föräldrarna måste prata med sina barn om hur man bör uppföra sig på Liseberg.

Detta efter återkommande problem med stökigheter vid Halloween, främst bland ungdomar i grupp.

“Utmanar och triggar”

Mårten Westlund, kommunikationschef på Liseberg, förklarar bakgrunden till massutskicket.

– Det är lätt att grupptrycket gör att man går lite för långt i den här miljön, säger han till GP.

– Det är att man tränger sig i köer, utmanar vår säkerhet och triggar igång personal.

Drog in årskort

Förra året så drog Liseberg in 50 personers årskort på bara en månad på grund av stökigheter i nöjesparken.

Folk som stör varandra, trängs i köer och beter sig illa på olika sätt ligger till grund för de återkallade årskorten.

– Vi har förändrat vårt upplägg och punktbevakar de ställen i parken där det är återkommande stök. Men vi försöker även att jobba preventivt med att se mönster i parken, för att stoppa händelser innan de händer, sade Westlund till SVT då.

Stort bråk

Så sent som i augusti utbröt ett stort bråk på kaninlandet på Liseberg.

Då var ett tiotal personer inblandade och polisen fick kopplas in i ärendet.

En ordningsvakt som ingrep blev sparkad, och två personer har sedermera blivit misstänkta för misshandel i samband med bråket, uppger Aftonbladet.

– Det var en lite rörig historia. Det är flera parter inblandade och det är alltid komplicerat. Nu är det också mycket folk på Liseberg, sade polisens presstalesperson August Brandt till tidningen då.

Halloween i Lisebergsparken har premiär den 4 oktober och pågår till och med 3 november.

Foto: S. Karlberg

Text: Redaktionen