Kreml livrädda – ”Putin” ringer kändisar

2024 03 28

Den ryska regimen är mycket bekymrad.

– Vi måste inse att vi står inför ännu ett stort hot, säger Kremls talesperson Dmitrij Peskov.

Hotet i fråga består av en så kallade deepfake av Rysslands diktator Vladimir Putin.

Deepfake är en sorts bluffmetod som med hjälp av den senaste AI-tekniken skapar falskt material.

Nu har metoden används för att återskapa Vladimir Putins röst i telefonsamtal.

Under gårdagen fick bland annat den kända ryska sångerskan  Ekaterina Gurova ett oväntat samtal från vad som tycktes vara den ryske ledaren.

– Hej, det här är Vladimir Putin. Jag har sett tv-serien och jag gillade verkligen din låt, sa ”Putin” i samtalet med sångerskan, enligt den ryska sajten Pressa24.

”Identisk”

Dmitrij Peskov förnekar att telefonsamtalet kom från Putin.

– Det var en nästan identisk manipulerad röst, säger han till den ryska tv-kanalen Kanal-1.

Peskov medger att samtalet har skrämt upp regimen i Moskva.  

– Vi är djupt oroade över förfalskningar av Vladimir Putin. Det är ett hot mot Rysslands säkerhet, säger han och tillägger:

–  I händerna på opålitliga människor eller i händerna på terrorister kan det bli ett extremt skrämmande vapen.

Peskov uppger att den ryska ledningen kommer att vidta åtgärder mot deepfakes. 

Vilka åtgärder det rör sig om specificerar inte Kremls talesperson.

Vanlig rysk metod

Vladimir Putin har själv inte kommenterat telefonsamtalet.

Han har dock en stor erfarenhet av så kallade deepfakes.

Under Putins styre har Ryssland varit en flitig användare av tekniken. Landet har bland annat använt sig av deepfakes för att manipulera sin egen befolkning och omvärlden.

Kort efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina spreds deepfakes på den ukrainske presidenten Volodymyr Zelenskyj.

I ett videoklipp meddelade ”Zelenskyj” att han beslutat att ”ge tillbaka” Donbas-regionen i östra Ukraina till Ryssland. Klippet visades bland annat på den  ukrainska tv-kanalen Ukraine 24. Händelsen betraktas som ett ryskt cyberangrepp.  

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Skatteverket går ut med varning – berör tusentals

2024 04 27

Skatteverket varnar nu för ett vanligt misstag.

Den 2 maj är sista dagen för att lämna in sin deklaration.

Skatteverket går nu ut och varnar för ett misstag som kan skapa stora problem för tusentals svenskar.

Varningar riktar sig till föräldrar vars också behöver deklarera.

Barn under 18 år kan hamna hos Kronofogden om föräldrarna missar att kontrollera att deras deklaration är inskickad, rapporterar SR.

Vanlig miss

Eftersom deklarationen skickas till barnet så finns det en risk att man som förälder missar det. Och det kan alltså leda till att barnet hamnar hos Kronofogden.

– Allting går ju fortfarande på barnet, och det är ju det som är så jobbigt. För det är ju barnet som får den här skulden, för det är ju de som är försenade, säger Martin Pernheim, skatteinformatör på Skatteverket, till radiokanalen.

Skatteverket uppmanar därför föräldrar att ta ansvar.

Om man vet med sig att ens minderåriga barn kan behöva deklarera så bör man följa upp det och se till att deklarationen skickas in.

Vet inte vad som gäller

Enligt Skatteverket handlar det om ungefär 140 000 barn som behöver deklarera, uppger radiokanalen.

Det kan bland annat handla om barn som har ett ISK-konto, eller som har jobbat och tjänat över 22 208 kronor.

Det är inte ovanligt att barnet eller ungdomen får hem deklarationen men inte förstår vad de förväntas göra.

Detta kan leda till att deklarationen inte skickas in.

– Då är det många barn som kanske tycker att ”ja men, vad ska jag göra? Allting stämmer”. Och de kanske inte har talat om för sina föräldrar att de har fått en deklaration, och så skickas inte deklarationen in, säger Martin Pernheim.

Samma regler för alla

Det är med andra ord viktigt att man som förälder håller koll på om barnet behöver deklarera, och att deklarationen i så fall skickas in på rätt sätt.

 

– Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad, uppger Skatteverket på sin hemsida.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen