Dubbelmord på ukrainare skakar Tyskland

2024 04 28

Två ukrainska män har blivit mördade i Tyskland.

Det rapporterar tysk polis.

Enligt uppgifter är det en rysk man som tros ha begått mordet.

– En rysk man misstänks för att ha mördat två ukrainare som blev knivhuggna i staden Murnau i Tyskland, rapporterar Kyiv Independent.

Mördade vid shoppingcenter

Mordet ska ha ägt rum under lördagen, enligt lokal tysk polis.

– Två män, i åldrarna 23 och 36 år, hittades med skärskador på området kring ett shoppingcenter, uppger tidningen.

Ingen av männen överlevde attacken.

– En av dem dog enligt uppgift på brottsplatsen av allvarliga skador, och den andra avled på sjukhus samma kväll, enligt tidningen.

Rysk medborgare gripen

Exakt hur och varför de två männen har attackerats är inte klarlagt.

– Detaljer och motiv till morden utreds just nu.

Den misstänkte gärningsmannen är en 57-årig rysk medborgare.

Han har gripits i sitt hem, enligt tysk polis.

Enligt uppgifter ska de två mördade männen ha varit soldater som var i Tyskland för att få sjukvård.

Inte första attacken mot ukrainare

Den misstänkte mannen är nu alltså gripen i väntan på ytterligare rättsliga åtgärder.

Och det här är inte första gången som ukrainare attackeras i Tyskland.

En liknande incident inträffade i februari.

– Tysk polis rapporterade i februari om en knivattack på gatan mot två ukrainska basketspelare i Tyskland, uppger tidningen.

Oklar motivbild

Det rörde sig då om 17-åriga Volodymyr Yermakov och 18-åriga Artem Kozachenko.

Båda två avled på sjukhus av sina skador.

Även i det fallet kunde gärningsmannen gripas.

Tysk polis tror emellertid inte att motivet i det fallet handlade om hat mot ukrainare på grund av kriget.

Från ukrainskt håll håller man dock inte med – enligt Kievs basketförbund så var attacken politiskt motiverad.

Arkivfoto: Andrea Ferrario

Text: Redaktionen


Betalningssystem har slagits ut i hela landet

2024 05 21

Under måndagen har flera butiker och restauranger drabbats av stora problem.

Runt om i landet har kunder inte kunnat betala med kort.

Problemet har bland annat drabbat livsmedelskedjorna Hemköp och Willys.

Matjättarna har varit förtegna om problemet, men nu kommer uppgifter som gör gällande att det rör sig om ett omfattande problem hos en specifik leverantör.

Enligt uppgifter till Di har företaget Westpays kortterminaler slagits ut helt och hållet.

– En av Westpays partners är it-leverantören Tietoevry, som tidigare varit föremål för en omfattande hackerattack, rapporterar tidningen.

Hackerattacken mot Tietoevry ägde rum i början av året och påverkade bolagets tjänster till flera företag – bland annat Rusta, Filmstaden, Granngården och statliga Systembolaget.

Den ryska hackergruppen Akira låg bakom attacken.

Flera kända kunder

Westpay har inte uttalat sig om måndagens tekniska problem.

Leverantören erbjuder olika betallösningar till flera stora aktörer som butikskedjan Elon, snabbmatskedjan Max och matjättarna Willys och Hemköp.

– Fintech- och betalningslösning är kärnan i vårt erbjudande. Till detta adderar vi kringtjänster som ger våra kunder full kontroll och säkerhet i världsklass. Drivkraften är att vara en möjliggörare för våra kunders drömmar och ambitioner. Du förstår, vi älskar att göra våra kunder lite bättre genom att addera vår styrka till deras fördel, framhåller Westpay på sin hemsida.

”Klart att det påverkar”

Restaurangkedjan Sushi Yama använder Westpays kortterminaler. 

Kedjans talesperson Danny Barsoum konstaterar att man inte fått någon information om när problemet kan vara åtgärdat.

– Vi får hänvisa kunder till andra betalsätt.

– Vi har möjlighet att ta emot swish och beställningar via app och webb, så vi har fler kanaler som vi kan använda, men kortbetalningar är det främsta betalsättet så det är klart att det påverkar, säger han till Di.

Fakta: Westpay

- Grundades 1988

- Leverantör inom fintech betallösningar

Arkivfoto: Axfood resp Jonas Leupe

Text: Redaktionen


Matjätte sänker priserna – på nästan hela sortimentet

2024 05 20

En av landets största livsmedelsgiganter sänker priset på nästan alla varukategorier.

Det är Coop Sverige som på måndagsmorgonen går ut med beskedet att man sänker priset på nästan hela butikssortimentet i 58 butiker utspridda över hela landet.

Kunderna kommer att kunna ta del av de nya priserna i företagets lågpriskedja X:tra som finns på drygt 50 orter i Sverige.

– Vi har valt att justera priserna för att placera Coops lågpriskedja X:-tra i nivå med branschens bästa priser, säger Sven Skarlöv, tillförordnad affärschef X:-tra på Coop Sverige, i en kommentar.

"Långt över 500 varor"

De nya priserna gäller från och med idag den 20 maj.

Totalt prissänks “långt över 500 varor” med minst fem procent. I många fall ännu mer. Coop bekräftar att nästan alla kategorier omfattas av det man kallar för “prisras”.

– Vi har valt att lägga prissänkningen på de varor som våra kunder uppskattar att lägga i sin varukorg. Det är viktigt att vi har en prisnivå för vårt sortiment som tilltalar våra medlemmar och kunder, säger Sven Skarlöv.

– X:-tra är en tydlig lågpriskedja och ska därmed också erbjuda kvalitativa varor till schyssta priser. Då krävs en konstant översyn av priserna.

Gäller tills vidare

Coop Sverige är tydliga med att det inte handlar om en tidsbestämd kampanjperiod. Prissänkningen gäller på ordinarie sortiment tills vidare.

– Erbjudandet ligger i tiden. X:-tra-butikerna har lockat rekordmånga nya medlemmar till Coop. Vi ser i våra mätningar att medlemmar och kunder uppskattar kedjans sortiment och redan låga prisbild. Att vi nu tar nästa steg för X:-tra-konceptet stärker lågpriskonceptet än mer på en konkurrensutsatt marknad. 

– Satsningen Coop gör på X:-tra-formatet är oerhört spännande och något som kommer möjliggöra tillväxt inom segmentet lågprishandel, säger Magnus Wåhlander, vd för Coop Mitt, som även ger besked om att ett Coop X:tra kommer att öppna i Akall i Stockholm den 30 maj.

Vill se fler butiker

Coop har tidigare varit tydliga med att man vill storsatsa på sin lågpriskedja. I april förra året gick Coop Sveriges ordförande Leif Linde ut med att man vill se att kedjan etablerar sig snabbare.

– Det behövs en mycket större satsning på X:tra, sade han till Dagligvarunytt vid tillfället.

Foto: M. Lin Kim resp T. Clark

Text: Redaktionen