BEKRÄFTAT: Stor förändring gällande elsparkcyklar – första gången någonsin

2024 04 23

Ett oväntat trendbrott har observerats angående elsparkcyklar.

Debatten har gått het om elsparkcyklarnas vara eller icke vara i svenska städer.

Vissa ser det som ett enkelt sätt att ta sig runt, medan andra är mer skeptiska med anledning av eventuell skaderisk och trafikstörningar.

Nu kommer besked om en stor förändring, nämligen att en nedgång nu syns i olycksstatistiken vad gäller elsparkcyklar.

Det är första gången någonsin som det har skett, rapporterar Teknikens värld.

Siffror visar

Siffror från Transportstyrelsen, analyserade av försäkringsbolaget Dina Försäkringar, visar den oväntade nedgången.

Förra året rörde det sig om 3 156 olyckor med elsparkcyklar, vilket är en minskning med nästan 8 procent jämfört med året dessförinnan.

I Stockholm skedde flest olyckor, följt av Malmö, Göteborg, Västerås, Halmstad och Norrköping.

Därför sker färre olyckor

Victor Öberg, som är expert på fordonsförsäkringar vid försäkringsbolaget, förklarar anledningen till statistiken.

– Minskningen kan delvis hänföras till införandet av tydligare trafikregler. För två år sedan blev det till exempel förbjudet att parkera och köra på gångbanor, säger han till Teknikens värld.

– Men det finns också signaler på att användningen av elsparkcyklar har minskat, så det är svårt att dra slutsatser om det faktiskt har blivit säkrare att åka elsparkcykel.

Nya regler

Utöver införandet av tydligare trafikregler finns nu även krav på trafikförsäkring på elsparkcyklar.

– Behöver din elsparkcykel en trafikförsäkring? Ja, antagligen. Från den 23 december 2023 gäller nya regler i trafikskadelagen som innebär att många elsparkcyklar och vissa andra lätta elfordon måste ha trafikförsäkring när de används i trafiken, förklarar Trafikförsäkringsföreningen.

Det gäller

Det är viktigt som ägare att veta om vad som gäller för elsparkcykeln.

– Det är fordon med dessa egenskaper som måste ha trafikförsäkring, förklarar föreningen.

– Eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning, om fordonet är konstruerat för att gå snabbare än 20 kilometer i timmen.

– Eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning, om fordonet är konstruerat för att gå snabbare än 14 kilometer i timmen och väger mer än 25 kilo.

Foto: M. Rucinski

Text: Redaktionen


Ny butikskedja öppnar i Sverige – folk har övernattat utanför

2024 04 30

En finsk butikskedja öppnar sin andra butik i Sverige.

Den första butiken slog upp portarna i Stockholm så nyligen som förra månaden.

Vid det tillfället var hysterin så massiv att hundratals människor flockades vid öppningsdagen och flera av dem hade till och med övernattat i kön.

Det handlar om den koreanskinspirerade skönhetskedjan Yeppo Soonsoo från Finland som nu ger besked om att man öppnar sin andra butik i Sverige på kort tid, den här gången i Göteborg.

– Med sitt stora sortiment kommer göteborgarna få tillgång till det senaste inom K-Beauty med produkter som bland annat innehåller ingredienser som lakritsrot, ginseng, snigelslem, fermenterat risvatten och björksav, framhåller kedjan i ett pressmeddelande.

Köade i halvt dygn

En faktor som bidrog till den stora anstormningen när Yeppo Soonsoo öppnade i Stockholm var att man delade ut en gratis goodiebag med skönhetsprodukter till de 250 första besökarna.

Folk köade i över ett halvt dygn för att få lägga vantarna på en av de eftertraktade påsarna.

– Skincare, hårcare, allting kostar. När man väl får någonting gratis tycker jag att det är värt det, sade studenten Lou Hedman till Expressen vid tillfället.

Stor efterfrågan

Om det kommer att delas ut liknande goodiebags vid öppningstillfället i Göteborg är ännu inte bestämt.

Men om det sker kommer köpcentret Nordstan, där butiken ska ligga, att vara redo.

– Blir det aktuellt så får vi ta det då, det är i alla fall väldigt spännande att det finns den typen av efterfrågan, säger Anna Gustafsson, pressansvarig på Nordstan, till GP.

Öppnar i juli

Exakt datum för öppning är inte klart, men det kommer att ske i början av juli och ska ligga på Femmans gatuplan.

Yeppo & Soonsoo grundades 2013 och har sedan tidigare åtta butiker i Finland. Branschen som kedjan är verksam i, så kallad K-Beuty, uppges omsätta miljarder dollar varje år.

– Sedan 2018 har vi agerat trendsättare genom att föra de bästa skönhetstrenderna och kulturpärlorna från Korea till Finland och hela Europa. Vårt företags uppdrag är att främja innovationer och livsstil för koreansk skönhet, samtidigt som vi stödjer anpassningen av våra varumärken till lokala kunders behov, skriver kedjan på sin hemsida.

Foto: Nordstan

Text: Redaktionen


Uppmanar samtliga som kör bil i Sverige – anmäl alla ni ser

2024 04 30

Riksförbundet M Sverige uppmanar samtliga trafikanter att anmäla ett “stort och växande problem” i landet.

Från och med idag inleds den så kallade Nationella potthålsveckan.

I samband med det går M Sverige ut med en vädjan till alla bilister om att rapportera in varenda potthål som upptäcks på vägarna.

Det handlar inte bara om att skydda bilarna – det handlar om att skydda människorna som sitter i dem.

– Potthålen är ett stort och växande problem. Var tionde bilist i vår undersökning uppger att de nyligen råkat ut för en trafikolycka till följd av dåligt vägunderhåll, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, i en kommentar.

Han tillägger:

– Hål och ojämnheter leder till trafikfarliga fordonsrörelser och vattenplaningsolyckor.

Tappar koncentrationen

Riksförbundet understryker att ojämna vägar kan medföra ökad dåsighet, nedsatt förmåga att hantera fordonet och att föraren distraheras från andra trafikanter – eftersom man måste koncentrera sig på vägen.

Var fjärde statlig väg uppges vara i dåligt skick på grund av eftersläpande underhåll och tung trafik.

– Problemet med guppiga vägar beror inte bara på ett oförutsägbart vinterklimat. Den växande underhållsskulden och brist på förebyggande underhåll gör att vägarna inte klarar påfrestningarna, säger Tony Gunnarsson.

Hela veckan

Under hela veckan uppmanar nu därför M Sverige att alla bilister och trafikanter ska rapportera in samtliga betydande vägskador man ser till väghållaren.

Ofta är det Trafikverket eller kommunen som anmälan ska gå till.

– Om vägarna ska bli säkrare behöver dels myndigheter få en bättre uppfattning om var problemen finns, dels behöver politiken uppmärksammas på problematikens omfattning. Det finns en risk att den stora mängden potthål normaliseras och att rapporteringsbenägenheten minskar, säger Tony Gunnarsson.

Trafikverket: "Hinner inte med"

Tidigare i år har bilverkstäder uppgett att man fått in ovanligt många kunder just på grund av fler potthål än normalt för årstiden.

E20 har varit en av de värst drabbade vägarna och Trafikverket sade i februari att man knappt hinner med att laga allihop.

– Det är väldigt mycket potthål, väldigt tidigt i år. Än så länge är det kanske inte extremt men vi har väldigt mycket i förhållande till hur det brukar vara just den här tiden, sade Trafikverkets enhetschef för vägunderhåll till TV4 då.

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen