BEKRÄFTAT: Nya villkor när man går på krogen

2024 03 28

Det har skett en omdiskuterad förändring den senaste tiden för folk som går på krogen.

De nya villkoren visar sig vid bardisken när man ska betala för det man har beställt.

I samband med att kortet blippas på kortterminalen dyker det, som ofta tidigare, upp en fråga om man vill lämna dricks.

Men nu ser det annorlunda ut.

Istället för att fråga huruvida man vill lämna dricks överhuvudtaget ger nu kortterminaler förslag på färdiga summor som kunden får välja mellan, rapporterar SVT.

"Fräckt och girigt"

Betalterminalen ger ofta fyra alternativ där kunden lätt kan uppleva att man inte har något annat val än att klicka i något av följande:

- 10 %

- 15 %

- 20 %

- Ange belopp

Och den relativt nya betalningsmodellen har väckt skarp kritik, inte minst av författaren Lotta Lundberg som flaggar för en kommande "barskam".

– Efter att ha hällt upp en pilsner? Det är inte bara fräckt utan också girigt, säger hon till tv-kanalen.

Tagit bort lägsta påslaget

Det finns flera nya inslag i kortterminalernas förfrågningar om dricks.

Precis som alternativen ovan visar har många restauranger valt att ta bort knappen för det lägsta påslaget, det vill säga fem procent, vilket bland annat uppmärksammats av Dagens industri.

Det är fortsatt möjligt att avstå att dricksa, men förändringen upplevs ändå som provocerande och kan i stundens ögonblick mycket väl ge sken av att det föreligger ett slags underliggande krav på att ge dricks.

– Jag har noterat att de här apparaterna med förinställda knappar har dykt upp, säger Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Malin Ackholt i en kommentar till tidningen.

Kan hålla nere lönerna

Hon tillägger att dricks “inte är en facklig fråga” eller regleras av facket utan är en fråga mellan gästen och personalen.

– Det vi säger till våra medlemmar är att den inkomst de får från dricks är skattepliktig som inkomst av tjänst. Det är den enskilda individens ansvar.

En följd av ökad dricks är också att restaurangerna kan hålla nere lönerna för sina anställda, menar journalisten Viggo Cavling som särskilt bevakar krogbranschen.

Han bekräftar att den nya mjukvaran leder till att krögarna drar in mer pengar på dricks.

Det kan till och med vara helt avgörande för att en verksamhet ska överleva.

– Kan krögaren erbjuda 10-15 000 extra i månaden i dricks är det lättare att få bra och duktig personal, säger Viggo Cavling till SVT.

Foto: Paloma A

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Skatteverket går ut med varning – berör tusentals

2024 04 27

Skatteverket varnar nu för ett vanligt misstag.

Den 2 maj är sista dagen för att lämna in sin deklaration.

Skatteverket går nu ut och varnar för ett misstag som kan skapa stora problem för tusentals svenskar.

Varningar riktar sig till föräldrar vars också behöver deklarera.

Barn under 18 år kan hamna hos Kronofogden om föräldrarna missar att kontrollera att deras deklaration är inskickad, rapporterar SR.

Vanlig miss

Eftersom deklarationen skickas till barnet så finns det en risk att man som förälder missar det. Och det kan alltså leda till att barnet hamnar hos Kronofogden.

– Allting går ju fortfarande på barnet, och det är ju det som är så jobbigt. För det är ju barnet som får den här skulden, för det är ju de som är försenade, säger Martin Pernheim, skatteinformatör på Skatteverket, till radiokanalen.

Skatteverket uppmanar därför föräldrar att ta ansvar.

Om man vet med sig att ens minderåriga barn kan behöva deklarera så bör man följa upp det och se till att deklarationen skickas in.

Vet inte vad som gäller

Enligt Skatteverket handlar det om ungefär 140 000 barn som behöver deklarera, uppger radiokanalen.

Det kan bland annat handla om barn som har ett ISK-konto, eller som har jobbat och tjänat över 22 208 kronor.

Det är inte ovanligt att barnet eller ungdomen får hem deklarationen men inte förstår vad de förväntas göra.

Detta kan leda till att deklarationen inte skickas in.

– Då är det många barn som kanske tycker att ”ja men, vad ska jag göra? Allting stämmer”. Och de kanske inte har talat om för sina föräldrar att de har fått en deklaration, och så skickas inte deklarationen in, säger Martin Pernheim.

Samma regler för alla

Det är med andra ord viktigt att man som förälder håller koll på om barnet behöver deklarera, och att deklarationen i så fall skickas in på rätt sätt.

 

– Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad, uppger Skatteverket på sin hemsida.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen